Tudod-e, hogy mi mindenre jó a D-vitamin?

A D-vitamint a zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E-, K-vitamin) közé sorolhatjuk. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás egyensúlyának biztosítása. A bőrben termelődik napfény hatására, de kis mennyiségben élelmiszerekkel is bevihető. Hormonszerű hatást fejt ki a test szinte minden szövetében.

A napi D-vitamin bevitelednek minimum 2000-2500 egységnek kellene lennie naponta, főként most a hideg időszak kezdetétől, amikor a nap sugarait már csak igen kismértékben élvezheted. Ezzel szemben a legtöbben nem fogyasztunk eleget belőle és nem is gondolnánk, hogy sok problémánk forrása ebből ered.

Mik is lehetnek a D-vitamin hiányának következményei?

  1. Csontritkulás

Az egyik elsődleges következmény, hogy megnőhet a csonttörések kockázata, csökken a csontritkulás ellen szedett készítmények hatásossága.

  1. Magas vérnyomás

D-vitamin hiány esetén növekszik a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, ezzel egyenes arányban pedig nő az esély a magas vérnyomás kialakulására. Nagyon súlyos hiány esetén akár még szívnagyobbodás, szívelégtelenség is előfordulhat.

  1. Vesebetegség

A már kialakult betegséget nagymértékben negatív irányba befolyásolhatja a D-vitamin hiánya. A tünetek súlyosbodhatnak, a vesék pedig károsodhatnak.

  1. Rák

Különösen a mellrák és a belet, gyomrot érintő rákbetegségek kialakulásának tekintetében komoly rizikófaktor lehet a nem kellő mennyiségű D-vitamin fogyasztása.

  1. Terhesség

A D-vitamin hiánya nehezíti a teherbeesést.

  1. PCO

Policisztás ovárium vagy policisztás petefészek-szindróma, azaz a PCO-s betegség már önmagában is nehezebbé, sőt akár lehetetlenné teszi a teherbeesést és ezt még tovább fokozza a D-vitamin hiánya.

  1. Cukorbetegség

Amennyiben a jelentős túlsúly (15-20 kg) kombinálódik D-vitamin hiánnyal, sokszorosára nő a kettes típusú diabétesz kialakulásának az esélye. Egyes típusú diabétesz esetén súlyosabbá válnak a tünetek és erőteljesebb az inzulinfüggőség.

 

Fedezhető a napi elegendő mennyiség helyes táplálkozással?

Ahhoz, hogy pusztán az étrendeddel elegendő mennyiségű D-vitaminhoz juttasd a szervezetedet, nagyon aktívan felügyelet alatt kellene tartanod a napi táplálkozásodat. Átlagosan – még ha odafigyelsz is erre – 100-150 egységnyi D-vitamint tudsz naponta étkezéssel elfogyasztani.

banner_660x85

Miben van nagyobb mennyiségű D-vitamin?

  • Tengeri és édesvízi halak
  • Tojás
  • Máj és belsőségek
  • Csukamájolaj
  • Vaj, tej, tejtermékek

Szükséged van-e étrend-kiegészítőre?

Mivel a D-vitamin az egyik természetes úton legnehezebben fedezhető vitaminunk, bátran folyamodj egyéb módszerhez a pótlására. Ma már kapható számos, D-vitamint tartalmazó étrend-kiegészítő, melyekhez recept nélkül is hozzá juthatsz, ám a gyógyszernek minősülő D-vitamint orvossal kell felíratnod.

Súlyos hiányállapot esetén akár napi 50 ezer egység D-vitaminra is szükséged lehet. 10-15 kilós súlyfelesleg esetén szintén emelt – 3000-5000 egység – D-vitaminnal számolhatsz. Szintén nagyobb dózisra: 2500-4000 egységre van szükséged, ha kismama vagy várandós anyuka vagy.

Hogy véled, elegendő D-vitamint fogyasztasz?

Ha bármilyen kérdésed van, keress bátran!

Losánszki Csilla - fitnesz edző

Baráti üdvözlettel:
Losánszki Csilla
Sportrehabilitációs személyi edző, funkcionális csoportos trainingek oktatója, táplálkozási tanácsadó

Check Also

Házi csirkemell sonka

Házi csirkemell sonka (biztos ezerszer finomabb, mint a bolti)

Egy kedves Szupernő programosunk második receptje (itt van az első: szuperno.hu/receptek/egy-legalis-bunozes-almas-zab-kokuszgolyo/) A mai recept egy …