Ne stresszelj, tanulj meg lazítani vagy szerezz be egy boxzsákot!

Itt a vizsgaidőszak a nyakadon vagy az Ünnepek előkészületei miatt áll égnek a hajad?

A folyamatos idegeskedés és feszültség az egész testedre hatással van, tetőtől talpig. A stressz okozhat hajhullást, magas vérnyomást, migrénszerű fejfájást. Sok esetben nem is hozod összefüggésbe a testi panaszaidat a mindennapi problémákkal. Pedig bizony kellene!

A lényeg tanulj meg lazítani, vezesd le a feszültséget, különben a stressz a fejed búbjától a lábad ujjáig teljesen  felőrölhet. Elárulom: számomra a legjobb feszültséglevezető egy kiadós edzés, de alkalmanként a boxzsák püfölése is beválik!

Nézzük csak, milyen károkat okozhat a stressz és mit is tehetsz ellene!

Fej

A stressz az erekre és az izmokra is hatással van. Amikor felfokozott idegállapotba kerülsz, a vér sokkal gyorsabban áramlik az erekben, az erek kitágulnak, az izmok pedig megfeszülnek. Az értágulás okozhat komoly fejfájást vagy akár súlyos migrént is. Az izmok merevsége egy-egy ponton jelentkezik fájdalomként, például erőteljes fájdalom nyilallhat a tarkódba, sőt ez kiterjedhet a nyakadra vagy a vállaidra is.

Gyógyítsd meg saját magad: Igyál egy-két pohár hideg vizet és egyél valami rostban gazdag ételt. Sokszor a fájdalom már akkor enyhül, ha a vércukorszinted optimalizálódik. Jót tesz ilyenkor még a friss levegő, valamint a nyak, a váll és a hát átmozgatása. Kínzó, szűnni nem akaró fájdalom esetén azonban marad a hideg vizes borogatás egy elsötétített szobában. Csak vészhelyzetben nyúlj a fájdalomcsillapítóhoz.

Idegrendszer

A stressz gyakorlatilag elpusztítja az idegsejteket. A folyamatos idegeskedés csökkenti a szerotoninszintedet, amely levertséghez, búskomorsághoz, depressziós tünetekhez, alváshiányhoz vezet.

Stressz ellen a mozgás a legjobb orvosság. Semmi más nem szabadít fel olyan gyorsan és hatékonyan boldogsághormonokat, mint egy jó kis edzés, futás vagy egy kiadós tánc.

Haj

A stressz egyik leglátványosabb jele lehet a hajhullás. A stresszhormonok ugyanis hatással vannak a haj növekedésére, sűrűségére, és okozhatnak jelentős mértékű hajhullást is.  A hajhullás súlyosabb lehet, ha a stresszt dohányzással próbálod levezetni, a nikotin ugyanis káros hatással van a hajhagymákra is.

Azzal segíthetsz a problémán, ha kipróbálsz néhány stresszoldó technikát, fehérjében gazdag ételeket fogyasztasz, igyekszel természetes úton minél több omega-3 zsírsavat, magnéziumot és B-vitamint juttatni a szervezetedbe.

Nyak és hát

A nyakadba, vállaidba és a hátadba is hasíthat időleges, kínzó fájdalom. Stresszes állapotban a szervezet olyan hormonokat szabadít fel, amelyek erősítik a fájdalmakat.

Ilyenkor sétálj egyet a friss levegőn. A mozgás és a friss levegő ellazítja az izmokat, helyrehozza a szervezet kémiai egyensúlyát. Ha azonban ezt nem teheted, nyújtózz egy nagyot és igyál egy pohár hideg vizet.

banner

Bőr

Az adrenalin serkenti a faggyú termelődését, azét az olajét, amely zsírosítja a bőrt, pattanások, aknék kialakítását okozza. Stressz hatására a bőr külső rétege a faggyú miatt sérülékenyebbé, sebezhetőbbé válik és ilyenkor sokkal nagyobb eséllyel támadják meg a bőröd olyan baktériumok, amelyek kiváltó okai az ekcémának vagy a pikkelysömörnek.

Használj olyan arclemosó készítményeket, amelyek olajtól, alkoholtól, illatanyagtól mentesek. Arcodat csak langyos vízzel öblítsd, hiszen a túl hideg vagy túl meleg víz egyaránt sokkolhatja a bőrt. Hidratáld bőröd, hiszen minél szárazabb, annál könnyebben üti fel a fejét a kellemetlen ekcéma.

Tüdő

Az asztmát és az allergiát szintén okozhatja a stressz. Minél kevésbé ellenálló az immunrendszer, annál súlyosabbak a tünetek.

Előzd meg a panaszokat! Ha érzed, hogy közeleg az asztmás, fulladásos roham, próbálj meg nyugodtan, egyenletesen mélyeket lélegezni. Igyekezz minél több időt tölteni friss levegőn, ezzel erősítve a tüdő kapacitását és elősegítve a tisztulását.

Szív

A stressz okozta adrenalin-túltermelés szaporább szívveréshez, légszomjhoz, magas vérnyomáshoz vezet, ami könnyen okozhat szívbetegségeket is. Ha állandósul a feszültség, a koleszterinszinted is megemelkedhet, ami pedig erőteljesen hat a szív és az érrendszer állapotára.

Az evéssel, ivással, alkohollal, cigarettával levezetett feszültség csak ront az egészségi állapotodon. A kulcs: egészséges étrend, rendszeres mozgás és néhány relaxációs technika elsajátítása. 

Gyomor

Az irritábilisbél-szindróma kifejezetten stresszbetegség. Az idegeskedés váltja ki az állandósuló gyomorfájást, puffadást, bélpanaszokat. A tüntetek nagyon kellemetlenek lehetnek, gyomorégés, émelygés, hányinger is társulhat a fájdalmakhoz.

Vezess étkezési naplót! Írd fel mit ettél, ha étkezés után irritációt érzel a gyomrodban. Igyekezz rostban gazdag ételekt fogyasztani, naponta legalább 5 alkalommal egyél zöldséget és gyümölcsöt, valamint legalább egyszer teljes kiőrlésű gabonát, így barna rizst vagy quinoát. A zsíros, fűszeres ételekt azonban kerüld!

Milyen gyakran megy fel a pumpa Nálad és mit teszel ilyenkor? Elszámolsz 10-ig és önkontrollt gyakorolsz, kidühöngöd Magad vagy netán földhöz vágsz valamit?

Ha bármilyen kérdésed van, keress bátran!

Losánszki Csilla - fitnesz edző

Baráti üdvözlettel:
Losánszki Csilla
Sportrehabilitációs személyi edző, funkcionális csoportos trainingek oktatója, táplálkozási tanácsadó

Check Also

Szupernőként boldog leszek?

Szeretettel üdvözöllek! Demeter Miklós vagyok és hobbim a boldogság kutatás. Abban szeretnék segíteni neked, hogy …