MINDENKINEK SZÜKSÉGE VAN STRESSZOLDÁSRA

Szerző: dr.Császárné Joó Gyöngyi

Életünk folyamán sokféle hatás ér bennünket, ezek mind stresszel járnak. Van pozitív hatású, mint például a sportolók rajtláza, a szülés eufórikus állapota, a szinész lámpaláza, a flow érzése munka vagy alkotás közben. Egy fokozott feszültségi szint kívánatos is, amely emeli a teljesítményt, de van negatív hatású, amely a teljesítményünket nem fokozza, hanem gátolja és igencsak hatással van a szervezetünkre.
Tudnunk kell, ha hosszan tart egy stresszes helyzet az életünkben, (fél-egy év vagy tovább) akkor annak előbb utóbb lelki következménye lesz és megjelennek a testi tünetek. Ekkor kezdünk el orvoshoz járni és gyógyszereket kapkodni, holott időben elég lett volna, ha megfelelő stresszoldást végzünk rendszeresen.
Életünknek tehát elengedhetetlen része a stressz, amivel meg kell küzdenünk, van aki jobban, van aki kevésbé érzékeny, azaz ellenállóbb a stresszel szemben. Másik lehetőség, ha jól tudok megküzdeni a stresszel szemben és akkor nem érnek el a különféle betegségek.

Hogyan küzdjek a stressz ellen? Mivel oldjam?

Az emberek ahány félék, annyi mindennel próbálkoznak. A teljesség igénye nélkül nézzünk néhány lehetséges megoldást.

1. Végezzek munka után számomra üdítő tevékenységet, amiben örömöm lelem. (Ilyen lehet az olvasás, zenehallgatás, zenélés, éneklés – akár kórusban is, filmnézés, kézimunkázás, főzés, bevásárlás, házimunka vagy a macska simogatása stb.)

Készítette: Császár József
Készítette: Császár József

2. Aktív sportmozgás, mely boldogság hormont termel számunkra az agyunkban, miközben kalóriát égetünk.

Fontos, hogy mindíg az életkorunknak és testsúlyunknak megfelelőt válasszunk, esetleg kérjük ki szakember segítségét. (Ilyen lehet, ha futás helyett kerékpározást vagy gyaloglást/Nordic walkingot ajánlunk, ha izomerősítő kondizás helyett úszást, ha otthoni torna helyett csoportban történő írányított mozgást vagy labdajátékokat csapatban.)

3. Szabadban végezhető tevékenykedések. (Ilyen lehet a kirándulás egyedül vagy a családdal, túrázás, kertészkedés, a horgászat, lovaglás, állatok gondozása, a vadászat, az íjjászat vagy a terep íjjászat.)

4. Van, aki szereti a stresszes helyzeteit kibeszélni magából, ha megértő fülekre talál vagy egyszerűen kiírni magából egy fehér lapra vagy a megszokott füzetbe, netalán blogot vezetni.

5. Valamit alkotni, festeni, batikolni, kerámiázni, agyagozni… stb.

6. Ne feledkezzünk el a szexusról, mely szintén kiváló stresszoldó és nem utolsó sorban örömforrás is.

Tudnunk kell, hogy a negatív jellegű stresszoldás inkább pótcselekvés az egyén részéről:
dohányzás
1. dohányzás
2. evés (felesleges éjszakai evés)
3. túlzott alkohol fogyasztás, ami alkoholizmushoz vezethet
4. játékszenvedély (mely függőség)
5. akaratlan mozgások ( a haj tekergetése, tépése)
6. köröm rágás, vagy a körömágy véresre kaparása
7. a nyílt vagy rejtett agresszió megjelenése szeretteink felé

Mennyit mozogjak?
A legfontosabb a redszeres testmozgás, persze a heti egy alkalmas igazából csak arra jó, hogy lesérüljön az ember. Ezért vigyázni kell vele. Valójában heti 2-3 alkalommal végzett rendszeres sportmozgás szükséges egy átlagos ember számára.
Mennyi ideig tartson?
Mivel rendszeres, ezért természetesen egész éven át, így válik életformává. Egy alkalom ideális esetben a bemelegítéssel és a levezetéssel együtt 1-2 óra kondíciótól és sportágtól függően. Egy átlagos felnőtt, ha 120 és 140 között tudja tartani a pulzusát folyamatosan legalább 30 percen át minden alkalommal, akkor a lehető legjobbat megtette a tüdő-szív és keringési rendszerének.

Mire kell vigyázni?
Tudnunk kell, hogy a túlzott sportolás vagy a szakszerűtlenül elkezdett és végrehajtott edzés káros is lehet a szervezetre. Sokszor ennek következménye az izületi kopás vagy a keringéssel összefüggő betegségek, sokszor a ficam, a törés, vagy izom- és ín szakadás, melyek már orvosi beavatkozást igényelnek.

Következő cikk témája: A stressz hatásmechanizmusa
Kapcsolódó anyagok: a szerzőtől az IDEAteam facebook oldalán olvasható
https://www.facebook.com/pages/IDEAteam/250980481773524?ref_type=bookmark

Check Also

Nézd meg, mi lett a 130 kilós srácból

Hölgyeim, ha feltenném a kérdést, hogy melyikőtök mondana igent az első képen szereplő férfi randira …