Hogyan befolyásolja a táplálkozás személyiségünket?

Magyarországon, és a világ sok táján az evés növekvő, önálló örömforrássá vált. Az önjutalmazásra való hajlamunk növekedett. Szinte minden folyamat abba az irányba löki az embert, hogy egyen, és ha ez megtörtént, akkor lehetőleg minél hamarabb újra egyen. A különböző élethelyzeteket az élelmiszeripar termékeivel kívánják megoldani.

„Szétesett a család? Nem baj, egyél!”
„Egyedül vagy? Nem baj, adok egy társat, finom ízű lesz!”

Az élelmiszeripar megkísérel nekünk társat találni. Megkísérel bennünket kihozni abból a helyzetből, amibe belekerültünk, és azt ígéri, hogy ez megoldás lesz a problémánkra.

Professzionális technikát építettek ki azért, hogy a színekkel, illatokkal, ízekkel, tetszetősséggel az emberek érzékeit, memóriáját, érzelmeit megközelítsék, és kialakítsanak benne egy „boldog életérzést”. Szoros kötődés alakul ki az egyes élelmiszerek iránt, és sajnos ez a folyamat nehezen visszafordítható.
Azt mondják, hogy ha nem vagy jól, akkor a boldogsághormonod szintjét az élelmiszer képes megemelni. A helyzet az, hogy a táplálkozáson kívül sok olyan dolog van még, ami beindítja a boldogsághormon termelését. Ilyen pl a boldog, kiegyensúlyozott párkapcsolat, testedzés, különböző terápiák, a megfelelő időben, és helyen kapott masszázs, pihenés, stb… Az élelmiszeripar mégis azt próbálja elhitetni velünk, hogy a különböző hiányosságokat, negatív lelkiállapotot csak az élelmiszerek képesek helyrehozni. Az emberiség úgy döntött a második világháború után, hogy drámai módon belenyúl az élelmiszerekbe. Technológusokat kezdett alkalmazni azért, hogy szedjék szét az a természetben egészben megtalálható élelmiszereket darabjaira, és bizonyos igények szerint rakja össze teljesen más formában. Néhány évtized után ezek visszahatottak az emberre, és most az új generáció magatartásban, viselkedésben, erkölcsben, hozzáállásban messze alulmarad az előző generációkhoz képest.

Bizonyított, hogy az étrend kedély és személyiségbefolyásoló.

Erre a legjobb bizonyíték az ipar, amely szándékosan növelt néhány élelmiszerfajtát. Ide tartoznak az édességek, édes tejkészítmények, üdítőitalok és energiaitalok. Ezeknek a széles palettája megjelent a polcokon, ugyanis ezek azok a tipikus ételek és italok, amelyek befolyásolhatják az ember kedélyállapotát, és személyiségét.
Ha valaki olyan ízű, illatú, állagú élelmiszert kezd el fogyasztani, amit otthon nem tud elkészíteni, akkor vissza fog menni az üzletbe, és újra megveszi. Sok élelmiszernek titkos az összetétele, ezért ha újra fogyasztani szeretnénk, újból és újból meg kell vásárolni.

Segít –e egy embert megismerni, ha megnézem az étrendjét?

Az emberi személyiség és életmód szoros összefüggésben áll. Ahogyan élek, az visszahat rám, és a született adottságaim mellé szerzett képességeket ragaszt.
Egy érdekességet hagy osszak meg Veled:
Ha valaki beül egy izgalmas krimi elé egy tányér étellel, akkor a lehetetlent kíséreli meg, ugyanis ebben az élethelyzetben nincsen nyáltermelés. Stressz hatására a nyáltermelés megszűnik. Emésztőnedv termelés a szájban nincs, csak a gyomorban. Ideges ember gyomorsava túltermelődhet, de a nyála visszaszívódik. Többek között ezért is kaphat később gyomorfekélyt, mert a nyálmirigyek védenék meg a gyomrot az erős savhatástól.

banner

Az ember életvitele megmutatja tehát az ő személyiségét.
Pl.: egy türelmetlen ember nehezen tudja kivárni, amíg az étel odakerül az asztalra, és minél hamarabb el akarja fogyasztani az ételt.
Mindig jól meg kell nézni, hogy mit eszünk, mert az étel közvetlenül hat rám. Ez jelent vérkeringést, hormonális hatást, személyiségbeli hatást.
Az ember testében fut egy 9 méteres tápcsatorna, ami idegszálakkal van átszőve, ezért minden, amit eszem, az hat az idegrendszerre. A legtöbb érző központ a szájban van: hőmérő, PH mérő. A gyomorban is sok idegszál található. Ahogy haladunk előre, úgy csökken az idegszálak száma.
Ha az emberi szervezet helytelenséget észlel, megpróbálja jelezni. Első jelzés a diszkomfort érzés. Ez még nem rosszullét, csak kellemetlen közérzet. Mindez párosulhat idegrendszeri, lelki tünetekkel: álmosság, fáradékonyság, levertség. Aztán jönnek a testi tünetek: hajhullás, bőrproblémák; emésztőszervi zavarok, vérnyomás problémák. Ezek után jönnek a megbetegedések, amikor nem tanultunk sem a kellemetlen közérzetből, sem a testi tünetekből. A szervezet azért fog megbetegedni, hogy túléljen. Így fog jelezni, hogy több „szemetet” már nem képes befogadni. Olyan ez, mint amikor a gyermek szándékosan betegnek tetteti magát, csak hogy felhívja magára a figyelmet, és amint kap egy kis simogatást, pár kedves szót, azonnal meggyógyul. A betegséggel azt üzeni szervezetünk, hogy „foglalkozz velem többet”.

A pszichikum és az étrend össze fog fonódni, a kettő együtt fog járni.

Magas vércukorszint esetén hogyan érezzük magunkat?
Euforikus állapotban, feldobottan. Azonban ez az állapot nem stabil. Egy ez labilis agyi állapot. Ezért nem javasolt az ilyen fajta feldobottság.
A boldogság nem feldobottságot jelent, hanem kiegyensúlyozottságot. Tehát, nem az a boldog ember, aki mindig örül, és mindig mosolyog. Lehetetlenség mindig mosolyogni.
Az egészséges étrend tehát a kis örömök, kis bánatok útján halad, a kiegyensúlyozottság felé tart. Ugyanis aki a nassolásban látja a boldogsághormonok termelődésének lehetőségét, annak a vércukorszintje ingadozni fog. Akinek pedig ingadozik a vércukorszintje, annak a hangulata is igen labilis. Hol nagyon feldobódott, hol pedig rendkívül letört. Ebből láthatjuk, hogy ebben az esetben viszont nem beszélhetünk egészséges, kiegyensúlyozott, stabil személyiségről.

Az egészséges táplálkozás sokkal nagyobb hatással van személyiségünkre, mint azt gondolnánk.

Az egészséges életmód alapelvei, köztük a táplálkozás agykémiai folyamatokat indít el pozitív értelemben. Ugyanígy sajnos a helytelen táplálkozás különböző negatív folyamatokat indít el testünkben. Pl.: Mi történik, ha valaki cukrozott szénsavas üdítőitalt iszik? Borzasztó gyorsan szívódnak fel, így hangulati hullámzás, kedélyzavar, álmosság, dühkitörések lehetnek jellemzőek azokra, akik ilyen italokat fogyasztanak.
A feketekávé, fekete tea, csokoládé, kakaó mind-mind biológiai ostornak tekinthető, olyan függőséget okozó élvezetei szerek, amelyek nem adnak energiát, csak annak látszatát. Ilyenkor az agy elveszi az energiát a raktárakból (izom, máj, zsírszövet). Ennek az lesz az ára, hogy az idegrendszer károsodni fog.
Összegezve tehát a leírtakat, íme néhány jó tanács:

  • egyél annyit, amennyivel nem terheled meg az emésztőrendszeredet!
  • étkezz úgy, hogy ne merítsd ki a szervezeted raktárait!
  • tarts időnként tisztítókúrát, ami feltölti az energia raktárakat!
  • fogyassz magas rosttartalmú ételeket, mert ezek beállítják a vércukorszintet, és sok energiát adnak!

A túltáplálkozás lelki, mentális erőtlenséget idéz elő.
Amennyivel kevesebb energia kell az emésztéshez, annyival több energiánk marad gondolkodni, annyival nagyobb eséllyel fogunk jó döntéseket hozni, és ez által egy komolyabb, érettebb, tudatosabb személyiséggé válni!

Ha tetszett a cikk, oszd meg bátran, vagy szólj hozzá, mondd el a véleményed!

Bozsik Ildikó személyi edző

Baráti üdvözlettel:
Bozsik Ildikó
Aerobic edző
Személyi edző

Check Also

Szupernőként boldog leszek?

Szeretettel üdvözöllek! Demeter Miklós vagyok és hobbim a boldogság kutatás. Abban szeretnék segíteni neked, hogy …