Hízni szeretnék…

Képzeld, van ilyen is. Kevesebben vannak, vagyunk, akik ezzel az „imával” térdelnek esténként az ágyuk mellé, de vannak.

A minap az edzőteremben a kedves senior vendégeim megjegyezték, hogy sokat fogytam az elmúlt egy évben, és mindenképpen igyak tejszínhabos kakaót sok cukorral, mellé pedig egyek sok süteményt a karácsonyi forgatagban, hogy kicsit összeszedjem magam.
Nekik nem mondtam, de akik tudják, hogy a szénhidrátot számolnom kell az étkezéseim során, elképzelhetik a mosolyt az arcomon…. Nem volt őszinte. Ahogy akkor sem az, mikor csodálkozva néznek rám emberek, hogy ha nem ehetek cukrot és lisztet, illetve a további szénhidrát mennyiségeknek is korlátja van a táplálkozásomban, akkor hogyan fogok hízni.
De ne csak én legyek a példa! Pár héttel ezelőtt egy fiatal lány fordult hozzám a fenti kívánsággal, jelezve, hogy ő már annyi mindent próbált, mekibe járt és sok csokit is evett, mégsem billen a mérleg nyelve.

A hízni vágyók, vagy a hízásra buzdítók gyakran elfelejtik, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a plusz kilók, hogyan, miből, milyen áron rakódnak le, és billentik el végre a mérleg nyelvét. Ahogy a fogyásnál, úgy a hízásnál is fontos az ésszerűség, és az egyéni étrend kialakítása.

hizni_vegl_2

Nem, nem kell hozzá dietetikus, Te magad is képes vagy rá!

1. Számold ki a napi energiaszükségleted (például itt: http://orvosilexikon.hu/wrap.php?file=dcc.html), és tudd meg, mennyi energiára van szükséged a testsúlyod megtartásához/növeléséhez/(csökkentéséhez).
2. Alakíts ki egy egészséges, változatos, színes, tápanyagokban gazdag étrendet.
Bátran használj kalóriában gazdag(abb) alapanyagokat a főzések során, pl. zsírosabb húsok (sertés, marha, lazac), olajos magvak (mandula, dió, napraforgómag), a vásárlásaid során az energiában gazdagabb tejtermékeket válaszd (ne a zsírszegényeket részesítsd előnyben), a gabonákat pedig ne kerüld, de a teljes kiőrlésűek mellett tedd le a voksodat.
3. A főzéseid során alkalmazz olyan konyhatechnológiákat, melyek az ételek energiatartalmát növelik! Ilyenek a dúsítás (pl. szórd meg a rántottádat sajttal), a habarás (a liszt mellett tejet, tejfölt, tejszínt, tojássárgáját használjunk), a mártásokkal való tálalás stb.

Ahogy a fogyásnál, úgy a hízásnál sem eredményesek a drasztikus megoldások. Ha hízni akarsz, törekedj a heti maximum fél kiló súlygyarapodásra, melyet akkor érhetsz el, ha a napi normális kalóriafogyasztásodat kb. 500 kcal-val növeled.

Mindezek alapján láthatod, hogy az elv ez esetben sem más: egészséges és tiszta táplálkozás! Ami mindig együtt jár a sporttal! (70-30. Ugye.)

Ne ess abba a hibába, hogy azt gondolod, a hízás gátja a rendszeres sport. Ha a „hízókúra” alatt egyáltalán nem mozogsz, a bevitt pluszenergia zsír formájában fog a pocakodon, derekadon, combodon megjelenni ahelyett, hogy izomként épülne be, és formát adna a testednek.

Nincs új a nap alatt. Ahogy fogyni, úgy hízni is csak alázattal, a testedet tisztelve, türelemmel lehet. Egészséges táplálkozás, rendszeres sport és feltöltő pihenés mellett!

#loveyourhealthylife

(FONTOS! A soványság hátterében lehetnek gyomor- és bélrendszeri megbetegedések, anyagcsere-zavarok vagy genetikai problémák is – mindenképpen érdemes orvossal konzultálni a témában.)

Segítségre van szükséged? Keress bizalommal!

Ha bármilyen kérdésed van, itt alul a komment részben is nyugodtan felteheted

Kálmán Teréz

Baráti üdvözlettel:
Kálmán Teréz
fitnesz oktató

Check Also

Szupernőként boldog leszek?

Szeretettel üdvözöllek! Demeter Miklós vagyok és hobbim a boldogság kutatás. Abban szeretnék segíteni neked, hogy …