A FOGYÁS BUKTATÓI – 2. rész

A régi életedben, még az Életmódváltás előtt a kaják és a lustaság rabja voltál. Ha egyszer változtatsz, akkor meg félő, hogy a mérleg, a centik, a kalóriák rabja leszel. Miért van ez? Mit tegyél ellene? Hogyan fogyjál úgy, hogy kiegyensúlyozott maradj és ne görcsölj rá túlságosan? Erre az választ ez a cikk.

Elhatározod, hogy most aztán véghezviszed a nagy fogyást, formásodást. Van akaraterőd, ami visz előre, távoznak is rólad a kilók szépen, a mozgás következtében kezded érezni, hogy izmaid is vannak. Ha megfeszíted a feneked, már nem csak egy löttyedt valami, hanem kezd feszes lenni. És megrészegít az eredmény. Suttyomban felugrálsz a mérlegre, előveszed a centit, számolod a kalóriákat, hogy nehogy becsússzon valami hiba.

Mi ezzel a gond? Hogy görcsölsz, és így könnyebben elfáradsz, egy idő után könnyebben feladod. Önmagában persze semmi baj azzal, ha mérsz és számolsz. Menjünk ebbe bele egy kicsit.

Kiló vagy körméret?

banner_660x85

Ha mozogsz, elkezdesz odafigyelni arra, mit eszel, akkor elkezd átalakulni a tested is: a zsír (egy része) szépen távozik, és jó esetben izmot is magadra szedsz. Már ha tényleg mozgás-kaja kombinációval próbálkozol, és nem koplalással. Ha koplalsz, akkor ugyanis max izmot veszíthetsz, zsírt nem, de ezt most nem tárgyaljuk. Feltételezzük, hogy már tudod. Szóval: az izom nehéz, de sokkal kisebb a térfogata, mint a zsíré. Ezért lehet, hogy bár a mérleg nem mutat kevesebbet, a karod, csípőd, combod vékonyodik, a ruhaméret megy lefele. Tehát a kilók mellett a körméreteidet is tanácsos mérni. Kit érdekel, hány kilót fogytál, ha a combod, derekabb vékonyabb 5-6 centivel, nem? Legjobb megoldás egyébként a testösszetétel mérés, ezt egy személyi edző elvégzi neked.

Hány kalóriát ehetek a fogyáshoz?

Ha tudod, mit és mennyit ehetsz, milyen alapanyagokból válogass, akkor fölösleges azzal fárasztanod magad, hogy számolod a kalóriákat. Meg hát ugye ugyanaz az 500 kalória összejöhet a lila papíros csokiból is, meg egy fincsi életmódváltó sütiből is. Na melyiket eszed meg jobb lelkiismerettel?

Az elején viszont, hogy értsd a fogyás mechanizmusát, muszáj legalább az alábbi tényt megértened:

Akkor történik fogyás, ha több kalóriát égetünk el, mint amennyit bevittünk. A napi minimális energiaszükségletet alapanyagcsere energiaszükségletének hívják, ezt akkor is elhasználja a szervezeted, ha egész nap ágyban fekszel. Erre jön még a mindennapi tevékenységeid energiaigénye, tehát a napi munkád, kutyasétáltatás, edzés, stb. Tegyük fel, hogy ez mondjuk 2100 kcal. Ez ez ALÁ kell menned bevitt kalóriában, de nem sokkal, csak mondjuk 400-500 kcal-val. Ekkor fogsz fogyni.

Akkor mit is csináljak?

Amikor nekikezdesz dolgozni a célodért, írd fel az adataidat: kiló, körméret, testösszetétel (ha van rá mód), és ezeket az adatokat figyeld mondjuk kéthetente. A kalóriaszükségleted maximum érdekességképpen érdemes kiszámolnod. Ennél az adatnál sokkal-sokkal fontosabb az, tudod-e, milyen alapanyagokból főzz, főzöl-e egyáltalán vagy a mekis kajából jön össze a napi adag, illetve hányszor, milyen rendszerességgel eszel a nap folyamán, valamint hajlandó vagy-e edzeni.

A megoldás nem a számokban rejlik, hanem abban, érted és tudod-e, mit miért csinálsz. Ha igen, akkor előbb-utóbb a számok is láttatják majd a munkád eredményét.

Ha bármilyen kérdésed van, keress bátran!

Dobos Helga és Nyers Gyula - helgafitness.hu

Baráti üdvözlettel:
Dobos Helga és Nyers Gyula
Neked főztük ki

Check Also

Szupernőként boldog leszek?

Szeretettel üdvözöllek! Demeter Miklós vagyok és hobbim a boldogság kutatás. Abban szeretnék segíteni neked, hogy …