Családi mozgásos játékok

Családi mozgásos játékok a lakásban elfoglalt anyukáknak

Itt az ősz. Egyre inkább beszorulunk a lakásba a hideg, esős idő miatt. A világ legjobb dolgainak egyike gumicsizmában a pocsolyába ugrani – tudom, mert megtettem ma is –, de egész nap mégsem ugrálhat a gyermekünk a pocsolyába be és ki. Ha pedig nem ki s beugrál, akkor egész nap oda-vissza szaladgál a lakásban, különösen, ha ovis. Aggódva figyeljük az időjárás jelentést, hiszen ilyen esőben az ünnepet követő hosszú hétvégén nemigen lesz lehetőségünk kirándulásra. A gyermekeink, mit sem törődve az időjárás viszontagságaival, pont ugyanúgy igénylik a mozgást, mindegy, hogy + 35 °C vagy -10 °C van odakint. A családi mozgásos játékok éppen erre adnak megoldást.

A 3-6 éves gyermekek mozgásigénye rendkívül nagy, amely célratöréssel és kitartással is párosul. Ebben az életkorban tökéletesedik a mozgásvégrehajtás, megjelennek a mozgáskombinációk. Mozgásfejlesztés szempontjából az óvodáskor szenzitív szakasznak tekinthető. A 3-4 éves gyermekekre még jellemző a kisgyermekkori mozgás, optimális esetben 5 éves korra alakulnak ki a szükséges funkcionális ideg- és izomrendszeri alapok, melyek alkalmassá teszik a magasabb szintre történő fejlesztésére és új mozgásformák elsajátítására.

Jellemző a mászás intenzív fejlődése, egyre magasabbra és egyre gyorsabban merészkedik a mászókán. Külső megfigyelőnek fáradhatatlannak tűnő módon mászik fel és le a különböző eszközökön, berendezési tárgyakon. Az óvodáskor végére megszűnik a „babás” járás, 5-6 éves korra alakul ki ugyanis a sarokkal történő talajfogás, a talpon való átgördülés és a lábujjakkal való eltolás képessége. A váltott lábbal történő lépcsőn járás kialakulása 4-5 éves korra tehető. A futás fejlődése intenzív az óvodás gyermekeknél. Mindenhová futva közlekednek, de a jól koordinált futómozgások kialakulása azonban kb. 7 éves korra tehető. Az ugrómozgások játékos gyakorlás hatására fejleszthetők az életszakaszban. A dobás fejlődése 5 éves kor után a fiúknak intenzívebb, a lányok esetében kissé elmaradnak. Az elkapás tekintetében 3 éves kortól már javulás figyelhető meg. Mindezek mellett intenzíven fejlődik a húzás, tolás, függeszkedés, gurulás és az egyensúlyozás is.

Iskoláskorra kialakul a nagymozgások végrehajtásának képessége, a természetes mozgásformák elsajátítása, az egyensúlyérzék, szem-kéz és szem-láb koordináció, térészlelés, saját testen való tájékozódás, kéz dominancia stb. A nagymozgások fejlettségi szintje befolyásolja a finommozgások fejlődését. A finommotorikus képességek elengedhetetlenek az írás, olvasás, számolás elsajátításához, azonban a nagymotoros képességek hiányában vagy elmaradása esetén nem fejleszthető. A mozgásfejlődésben történő elmaradás következményei lehetnek iskoláskorban a tanulás nehézségek, részképesség-zavarok, motorikus zavarok, beilleszkedés és magatartási nehézségek stb.

Hogyan mozogjuk ovisunkkal a lakásban? Számtalan lehetőség van a közös családi játékra a jó meleg szobában is. Bevonhatjuk a kis és nagytestvért, de még apát is elmozdíthatjuk a meccs elől.

Családi mozgásos játékok

Családi mozgásos játékok

Pingponglabda fújó verseny

Minden játékos kap egy pingponglabdát. A cél, hogy az étkezőasztalon végigguruljon a labda anélkül, hogy közben leesne. Kizárólag fújással mozgathatjuk, kézzel nem érhetünk hozzá.
Kiváló légzőgyakorlat asztmás gyermekek számára is.

Lufifelhő

Egy keményre fújt luftballont a lehető legtöbb ideig tartsunk a levegőben. Hozzáérhetünk kézzel, nagyobb gyermekek lábbal is. Játszatjuk egyénileg vagy párban, de izgalmasabbá tehető, ha a család minden tagja részt vesz a játékban.
Szem-kéz koordináció fejlesztő, erősítő gyakorlat.

Esőcsepp futam

Figyelem és koncentrációfejlesztő gyakorlatként beiktathatjuk az esőcseppek „versenyeztetését” is. Az ablaknál állva mindenki kiválaszt egy kb. azonos magasságban lévő esőcseppet és figyelemmel kíséri a mozgását. Az a győztes, akinek elsőként ér célba az esőcseppje.

Lépegető 1.

Készítsünk kartonból két óriáslábat, erősítsünk rá kalapgumit, fessük be tetszésünk szerint. A gyermekkel együtt dolgozva kiváló finommotoros fejlesztő gyakorlat. Száradás után a gyermek lábára erősítve a gumival Óriáslábbá változva közlekedjen a lakásban.
Egyensúlyérzés, szem-láb koordináció fejlesztő gyakorlat.

Lépegető 2.

Az elkészített óriáslábat felhasználhatjuk más módon is. Ebben a játékban a szülő intenzívebben részt vesz. A gyermek az egyik lábon áll egyensúlyozva, a másikat elé-mögé-jobbra-balra tesszük, így haladjon a kijelölt célig. Egyszerre mindig egy lábon állhat.
Egyensúlyérzés, szem-láb koordináció, figyelem és térorientáció fejlesztő gyakorlat.

Akadálypálya

Rendezzünk be mini akadálypályát a lakásban. Tegyünk egymás után székeket, játékokat, lavórt, cipőt stb., amelyeken a gyermeknek keresztül vagy át kell mászni, bújni, kúszni stb. Rendezzünk családi versenyt!
Egyensúly, figyelem, koncentráció, koordináció, izomerősítő gyakorlat.

Célbadobó

Kartondobozokra rajzoljunk állatfigurákat, a szájánál egy lyukat vágva. Helyezzük különböző magasságokra (asztalra, székre, szekrényre stb.), majd pingponglabdával igyekezzünk a dobozba találni. Felnőttek számára is izgalmas feladat.
Szem-kéz koordináció, figyelem, koncentrációfejlesztő.

Pöfögő

A játékosoknak „p-p-p” hangokat kiadva különböző mozgásformában kell adott távolságot megtenni. A közlekedés módja lehet járás, óriásjárás, törpejárás, fókajárás, pókjárás stb. A családtagok versenyezhetnek egymással.
Légzőgyakorlat (asztmásoknak is), koordinációfejlesztő.

Családi mozgásos játékok

Pirospacsi térdelőtámaszban

Egymással szemben helyezkedünk térdelőtámaszban és megpróbálunk a párunk támaszkodó kezére ütni, amit ő folyamatosan elhúz. Ha sikerül eltalálni, csere következik. Apukák fekvőtámasz helyzetben is játszhatják. 
Izomerősítő, figyelemfejlesztő gyakorlat.

Játékok babzsákkal

Otthon kézzel is varrhatunk maradék anyagból babzsákot. Számtalan játékos gyakorlatot végezhetünk vele, amelyből néhányat kiemelek.
Tenyéren, talpon támaszkodva, medvejárásban a babzsákot a nyakra helyezve haladunk előre. Hasra helyezve rák- vagy pókjárásban ismételhetjük.
Térd közé szorítva, kenguru vagy nyuszi ugrással haladunk előre. Családi versenyt is szervezhetünk.
Tartásjavító, erősítő, koordináció, egyensúlyfejlesztő gyakorlat.

Ezeken kívül a lakásban végzett gyakorlatoknak csak a fantáziánk szabhat határt. Elővehetjük a rég elfeledett hullahopp karikát, ugrókötelet, gumilabdát vagy ugróiskolázhatunk a szőnyegen (szívószálból „rajzolt” pálya szép és érdekes).
Emlékezve kislány korunkra, kedves anyukák, gumizzatok a gyerkőcökkel otthon, hátha ők is ugyanúgy élvezni fogják a „berábekit”, a „Böbe babát” vagy a „tipi topit”, mint mi annak idején!

Check Also

Szupernőként boldog leszek?

Szeretettel üdvözöllek! Demeter Miklós vagyok és hobbim a boldogság kutatás. Abban szeretnék segíteni neked, hogy …