Itt az ősz. Egyre inkább beszorulunk a lakásba a hideg, esős idő miatt. A világ legjobb dolgainak egyike gumicsizmában a pocsolyába ugrani – tudom, mert megtettem ma is –, de egész nap mégsem ugrálhat a gyermekünk a pocsolyába be és ki. Ha pedig nem ki s beugrál, akkor egész nap oda-vissza szaladgál a lakásban, különösen, ha ovis. Aggódva figyeljük az időjárás jelentést, hiszen ilyen esőben az ünnepet követő hosszú hétvégén nemigen lesz lehetőségünk kirándulásra. A gyermekeink, mit sem törődve az időjárás viszontagságaival, pont ugyanúgy igénylik a mozgást, mindegy, hogy + 35 °C vagy -10 °C van odakint. A családi mozgásos játékok éppen erre adnak megoldást.
A 3-6 éves gyermekek mozgásigénye rendkívül nagy, amely célratöréssel és kitartással is párosul. Ebben az életkorban tökéletesedik a mozgásvégrehajtás, megjelennek a mozgáskombinációk. Mozgásfejlesztés szempontjából az óvodáskor szenzitív szakasznak tekinthető. A 3-4 éves gyermekekre még jellemző a kisgyermekkori mozgás, optimális esetben 5 éves korra alakulnak ki a szükséges funkcionális ideg- és izomrendszeri alapok, melyek alkalmassá teszik a magasabb szintre történő fejlesztésére és új mozgásformák elsajátítására.
Jellemző a mászás intenzív fejlődése, egyre magasabbra és egyre gyorsabban merészkedik a mászókán. Külső megfigyelőnek fáradhatatlannak tűnő módon mászik fel és le a különböző eszközökön, berendezési tárgyakon. Az óvodáskor végére megszűnik a „babás” járás, 5-6 éves korra alakul ki ugyanis a sarokkal történő talajfogás, a talpon való átgördülés és a lábujjakkal való eltolás képessége. A váltott lábbal történő lépcsőn járás kialakulása 4-5 éves korra tehető. A futás fejlődése intenzív az óvodás gyermekeknél. Mindenhová futva közlekednek, de a jól koordinált futómozgások kialakulása azonban kb. 7 éves korra tehető. Az ugrómozgások játékos gyakorlás hatására fejleszthetők az életszakaszban. A dobás fejlődése 5 éves kor után a fiúknak intenzívebb, a lányok esetében kissé elmaradnak. Az elkapás tekintetében 3 éves kortól már javulás figyelhető meg. Mindezek mellett intenzíven fejlődik a húzás, tolás, függeszkedés, gurulás és az egyensúlyozás is.
Iskoláskorra kialakul a nagymozgások végrehajtásának képessége, a természetes mozgásformák elsajátítása, az egyensúlyérzék, szem-kéz és szem-láb koordináció, térészlelés, saját testen való tájékozódás, kéz dominancia stb. A nagymozgások fejlettségi szintje befolyásolja a finommozgások fejlődését. A finommotorikus képességek elengedhetetlenek az írás, olvasás, számolás elsajátításához, azonban a nagymotoros képességek hiányában vagy elmaradása esetén nem fejleszthető. A mozgásfejlődésben történő elmaradás következményei lehetnek iskoláskorban a tanulás nehézségek, részképesség-zavarok, motorikus zavarok, beilleszkedés és magatartási nehézségek stb.
Hogyan mozogjuk ovisunkkal a lakásban? Számtalan lehetőség van a közös családi játékra a jó meleg szobában is. Bevonhatjuk a kis és nagytestvért, de még apát is elmozdíthatjuk a meccs elől.

Családi mozgásos játékok
Pingponglabda fújó verseny
Minden játékos kap egy pingponglabdát. A cél, hogy az étkezőasztalon végigguruljon a labda anélkül, hogy közben leesne. Kizárólag fújással mozgathatjuk, kézzel nem érhetünk hozzá.
Kiváló légzőgyakorlat asztmás gyermekek számára is.
Lufifelhő
Egy keményre fújt luftballont a lehető legtöbb ideig tartsunk a levegőben. Hozzáérhetünk kézzel, nagyobb gyermekek lábbal is. Játszatjuk egyénileg vagy párban, de izgalmasabbá tehető, ha a család minden tagja részt vesz a játékban.
Szem-kéz koordináció fejlesztő, erősítő gyakorlat.
Esőcsepp futam
Figyelem és koncentrációfejlesztő gyakorlatként beiktathatjuk az esőcseppek „versenyeztetését” is. Az ablaknál állva mindenki kiválaszt egy kb. azonos magasságban lévő esőcseppet és figyelemmel kíséri a mozgását. Az a győztes, akinek elsőként ér célba az esőcseppje.
Lépegető 1.
Készítsünk kartonból két óriáslábat, erősítsünk rá kalapgumit, fessük be tetszésünk szerint. A gyermekkel együtt dolgozva kiváló finommotoros fejlesztő gyakorlat. Száradás után a gyermek lábára erősítve a gumival Óriáslábbá változva közlekedjen a lakásban.
Egyensúlyérzés, szem-láb koordináció fejlesztő gyakorlat.
Lépegető 2.
Az elkészített óriáslábat felhasználhatjuk más módon is. Ebben a játékban a szülő intenzívebben részt vesz. A gyermek az egyik lábon áll egyensúlyozva, a másikat elé-mögé-jobbra-balra tesszük, így haladjon a kijelölt célig. Egyszerre mindig egy lábon állhat.
Egyensúlyérzés, szem-láb koordináció, figyelem és térorientáció fejlesztő gyakorlat.
Akadálypálya
Rendezzünk be mini akadálypályát a lakásban. Tegyünk egymás után székeket, játékokat, lavórt, cipőt stb., amelyeken a gyermeknek keresztül vagy át kell mászni, bújni, kúszni stb. Rendezzünk családi versenyt!
Egyensúly, figyelem, koncentráció, koordináció, izomerősítő gyakorlat.
Célbadobó
Kartondobozokra rajzoljunk állatfigurákat, a szájánál egy lyukat vágva. Helyezzük különböző magasságokra (asztalra, székre, szekrényre stb.), majd pingponglabdával igyekezzünk a dobozba találni. Felnőttek számára is izgalmas feladat.
Szem-kéz koordináció, figyelem, koncentrációfejlesztő.
Pöfögő
A játékosoknak „p-p-p” hangokat kiadva különböző mozgásformában kell adott távolságot megtenni. A közlekedés módja lehet járás, óriásjárás, törpejárás, fókajárás, pókjárás stb. A családtagok versenyezhetnek egymással.
Légzőgyakorlat (asztmásoknak is), koordinációfejlesztő.

Pirospacsi térdelőtámaszban
Egymással szemben helyezkedünk térdelőtámaszban és megpróbálunk a párunk támaszkodó kezére ütni, amit ő folyamatosan elhúz. Ha sikerül eltalálni, csere következik. Apukák fekvőtámasz helyzetben is játszhatják.
Izomerősítő, figyelemfejlesztő gyakorlat.
Játékok babzsákkal
Otthon kézzel is varrhatunk maradék anyagból babzsákot. Számtalan játékos gyakorlatot végezhetünk vele, amelyből néhányat kiemelek.
Tenyéren, talpon támaszkodva, medvejárásban a babzsákot a nyakra helyezve haladunk előre. Hasra helyezve rák- vagy pókjárásban ismételhetjük.
Térd közé szorítva, kenguru vagy nyuszi ugrással haladunk előre. Családi versenyt is szervezhetünk.
Tartásjavító, erősítő, koordináció, egyensúlyfejlesztő gyakorlat.
Ezeken kívül a lakásban végzett gyakorlatoknak csak a fantáziánk szabhat határt. Elővehetjük a rég elfeledett hullahopp karikát, ugrókötelet, gumilabdát vagy ugróiskolázhatunk a szőnyegen (szívószálból „rajzolt” pálya szép és érdekes).
Emlékezve kislány korunkra, kedves anyukák, gumizzatok a gyerkőcökkel otthon, hátha ők is ugyanúgy élvezni fogják a „berábekit”, a „Böbe babát” vagy a „tipi topit”, mint mi annak idején!