adventi fitnesz gondolatok

Adventi fitnesz gondolatok – 2. rész

Avagy hogyan kerüljük el az egyébként törvényszerűen felkúszó decemberi plusz kilókat?

Advent van, a koszorún az első gyertyát a hétvégén már meggyújtottuk. Testünk, lelkünk és a környezetünk is ünnepi köntösben várja a karácsonyt. Ilyenkor együtt a család, a nagy-nagy lakomák ideje lesz ez. Aztán az ünnepek szépen továbbhaladnak, a többség pedig értetlenül áll a tükör előtt: hogyan kúszott fel rá pár nap alatt egy egész ruhaméret? A felismerést aztán villámgyors újévi fogadalom követi („Januárban lefogyok!”), és már meg is teltek az edzőtermek, ahová annak rendje és módja szerint februárban újra a régi, megszokott emberek érkeznek majd.

Na de mi is történt valójában? Tényleg az a bejgli, töltött káposzta és halászlé a ludas, amivel az ünnepek alatt tömtük magunkat? A karácsony és a szilveszterhez vezető út valójában már csak felrakja az i-re a pontot, mert igazából a kilók december folyamán szépen, lassan elkezdenek felkúszni, a folyamat viszont nem kell, hogy törvényszerű legyen, ha okosan és tudatosan vágunk bele az adventi ünnepkörbe.

A karácsonyi vásárok remek alkalmat teremtenek arra, hogy barátainkkal összejöjjünk, és kellemesen eltöltsük együtt a délutánt vagy estét. Tél van és hideg, és néha úgy érezzük, hogy a csontunkig hatol a fagyos levegő, ezért egyfajta késztetés vezet minket arra, hogy fűszerektől illatos, forró italokat vásároljunk. Ezek a teák és forralt borok viszont alattomos kalóriabombák, finomságuk éppen abban rejlik, hogy hatalmas mennyiségű cukrot és fűszert kevernek bele. Érdemes lehet ezért csak fél adagot vásárolni, vagy megfelezni párunkkal egy bögrényi italt. Az illat és íz élménye pedig így is ugyanolyan lesz.

Ha már a hidegnél tartunk, nem árt, ha tudjuk, hogy, amikor fázunk, ösztönösen evéssel és ivással igyekszünk kompenzálni a meleg hiányát. Éppen ezért, ha karácsonyi vásárba készülünk, érdemes jó melegen felöltözni, felvenni még egy pulóvert, reggel a vastagabb sálat választani, betenni a kesztyűt és bizony a sapkát is. Hihetetlen, de működik, ha kellemes közérzettel nézelődünk a standok között, akkor a sült kolbász illata már nem is lesz annyira hívogató.

Bevált praktikáimhoz tartozik a vásárokkal kapcsolatban a jóllakottság is, vagyis éhesen soha nem keresem fel ezeket a tereket. Sokan úgy gondolják, hogy jót tesznek magukkal azzal, ha ebéd helyett csak csipegetnek valamit, majd a vásárban úgyis dőzsölni fognak. Éhesen ugyanis nem feltétlenül hozunk reális döntéseket. Jellemzően zsíros, kalóriadús ételeket kínálnak ezek a standok, amelyekből az ember egyébként is többet eszik, „gyors szénhidrátok,” mint a sült krumpli, a fehér kenyér vagy a lángos. Ráadásul az agyunkba a jóllakottság információja jóval lassabban jut el, mint ami a valóság, így fordulhat elő olyan sokszor az ismert érzés, hogy degeszre ettük magunkat. Úgy érezzük, hogy még éhesek vagyunk, és ilyenkor jön a kürtős kalács vagy a kandírozott mandula, forralt borral kombinálva kész inzulin-sokk. Menjünk tehát a vásárba jóllakottan! Ez pénztárcánkat is kíméli, mert lássuk be, az itteni árak nem éppen reálisak. Ha nem vagyunk éhesek, vagy éppen tele a hasunk, nem lesz kedvünk egy egész kenyérlángost vagy lapcsánkát befalni, barátokkal körbeállva viszont közösen elcsipegethetünk egyet!

Decemberben sokasodnak a munkahelyi bulik és baráti összejövetelek. Mindenki hozza a saját készítésű finomságát, és közösen is készítünk ilyenkor szendvicseket és bólékat. Evés-ivás megint kifulladásig. Jómagam ilyenkor valamilyen egészséges, fitnesz finomságról gondoskodom, ami természetesen azonnal elfogy, és általában arra buzdítom a többieket is, hogy hasonló ételekkel készüljenek. Ha közösen készítjük a szendvicseket, akkor gondoskodom róla, hogy teljes kiőrlésű cipókat is vegyünk, margarin helyett vajat használjunk, szalámi és kolbász helyett csirkemell sonkát, majonéz helyett pedig cukormentes kecsapot. Ezek apróságnak tűnnek, de sok kicsi sokra megy! Az előbbi szabály pedig ilyenkor is érvényes: éhesen soha ne vágjunk bele ezekbe a bulikba! Így elkerülhető az esti savlekötő szopogatása, pálinka kortyolása és egyéb emésztést segítő praktikák bevetése.

banner_660x85

Ha év közben rendszeresen mozogtál, akkor decemberben még inkább fontos, hogy az edzések ne maradjanak ki; ha pedig hanyagoltad ezeket az órákat, akkor itt az ideje, hogy beiktass heti két alkalmat! Mindössze kettőt, ami valljuk be, szinte semmi, de arra elég, hogy elégesd a feleslegesen bevitt kalóriákat. Ha ezt még megfejeled egy kis baráti korcsolyázással is, tényleg megtettél mindent azért, hogy mozogj. Persze megértem, hogy hideg van és sötét, és egyszerűbb otthon a paplan alatt gyártani a kifogásokat, hogy azért nem keressük fel az edzőtermet, mert ott át kell öltözni, nehezen fér be a kabát, csizma és a többi ruhánk a szekrénybe, macerás a zuhanyzás, szinte éjszaka lesz, mire hazaérünk, és különben is, majd januárban lesz idő és energia bőven az edzésre… Ezeket a gondolatokat nem kell a szőnyeg alá seperni, de, ha mindent számításba vettünk, akkor szépen ki lehet bújni a paplan alól, leheveredni a tévé elé, és lábemeléseket csinálni. Húsz perc, fél óra, miközben kedvenc sorozatunkat nézzük, és máris tettünk azért, testünket formában tartsuk.

Mivel ebben az időszakban megnövekszik a kalória-bevitel, érdemes ebből máshol lecsippenteni. Reggelire együnk rántottát zöldségekkel, ebédre egy finom levest, majd zöldségeket husival, vacsorára pedig válasszunk könnyű salátákat. Nem kell, hogy fogyókúra legyen a decemberi időszak, de, ha okosan étkezünk, akkor akár a bűnözés is belefér a napba. Fordítva viszont, vagyis, ha a szokásos étrendet fejeljük meg a plusz finomságokkal, jön a bűntudat, a zsírpárna és a szilveszteri fogadalom.

Végül pár szót ejtek a nasikról, kekszekről és finom italokról, melyeket munka közben eszünk és iszunk nagy-nagy előszeretettel. Ebben abszolút tudatosak lehetünk. A mézes vagy cukrozott kekszek, kandírozott gyümölcsök és magvak helyett válasszuk a „light” változatot! Vagyis majszoljunk narancsot, mandarint, almagerezdeket, natúr mandulát vagy pisztáciát, teánkat vagy kakaónkat pedig méz és cukor helyett édesítsük valamilyen cukorpótlóval, például eritrtittel. Ezekkel a kis praktikákkal máris kalóriák tucatjait kerültük el.

Az advent és a karácsony tehát nem feltétlenül kell, hogy hízást és aztán a fogyás szilveszteri fogadalmát jelentse. Élvezzük ezeket a heteket, és mutassuk meg a környezetünknek, hogy lehet ezt okosan is csinálni!
Ha tetszett a cikk, oszd meg bátran, vagy szólj hozzá, mondd el a véleményed!

Varga-Komári Ági aerobic edző

Baráti üdvözlettel:
Varga-Komári Ági
Aerobic edző

Check Also

Szupernőként boldog leszek?

Szeretettel üdvözöllek! Demeter Miklós vagyok és hobbim a boldogság kutatás. Abban szeretnék segíteni neked, hogy …