Zabkása bűvöletében

A zabpelyhet, mint szénhidrátforrást a testépítők jól ismerik, de mi, szupernők is nagyon finom és egészséges reggelit készíthetünk belőle, a variációk szám a pedig végtelen, ezáltal megunhatatlan. Bizonyára mindenki próbálta már az aszalt gyümölcsökkel dúsított natúr zabpelyhet tejjel felöntve, ha máshol nem, akkor egy szálloda svédasztalán kínálva, de valljuk be, száraz, íztelen, így nem éppen egy kulináris élvezet. A másik végletet az egészségesnek nevezett reggeli pelyhek alkotják, amelyek tele vannak cukorral, így igazi inzulin sokkban részesíthetjük a szervezetünket már korán reggel, egy órával később pedig már éhesek vagyunk. Hogy ezeket kiküszöböld, összegyűjtöttük a 10 legjobb tanácsunkat, ami SOS segítséget nyújthat, ha fogyni szeretnél. Ha IDE KLIKKELSZ, itt tudod kérni ezeket!

A zabkása valahol a két véglet között helyezkedik el, de mégis miért érdemes reggelire ezt választanunk?

PCOS és inzulinrezisztencia miatt diétázók számára ajánlott reggelire 30 gramm lassú felszívódású szénhidrát elfogyasztása, ami 5 dkg zabnak felel meg. Ha viszont aszalt vagy friss gyümölcsöket is keverünk a kásába, akkor ezt is bele kell számítani a szénhidrát mennyiségébe.

A zab remek vitamin-és ásványi anyag (pl. B-vitaminok, E-vitamin, vas, kalcium és magnézium) forrás, magas rosttartalmnak köszönhetően pedig képes csökkenteni a koleszterin szintet, ezáltal jelentős szerepet játszik a szív-és érrendszeri betegségek megelőzésében, és a már kialakult problémák kezelésében is. Segíti az emésztőrendszer tisztulását és a méreganyagok távozását, így vastagbélrák-megelőző hatással bír.

A reggelire elfogyasztott zab hosszú időre biztosítja a teltségérzetet, ezáltal energiával tölt fel minket. A rostdús reggelit fogyasztók kevésbé lesznek hajlamosak a délelőtti nassolásra, ráadásul energikusabbak is lesznek. Nem szabad azonban megfeledkezni a megfelelő folyadékpótlásról sem, a zab ugyanis csak így tudja kifejteni jótékony hatását, ellenkező esetben viszont szorulást és görcsöket okozhat.

A zabkása egyfajta kompromisszumként beilleszthető a paleo diétába, és vegetáriánusok is szívesen fogyasztják. Elkészíthető előző este, ha nem akarunk vele a reggeli kapkodás közben bajlódni, de magunkkal vihetjük munkahelyre vagy utazásra is.

A boltokban megtalálható zabpelyhek közül érdemes a natúr változatot venni, amely kilós kiszerelésben kapható. Ez a mennyiség hosszú ideig fedezi a reggelihez szükséges adagokat. Többféle változata is kapható. A szemes fajtaa  kásában nehezen fog összeállni, így tovább kell főzni, az aprított változatok viszont percek alatt elkészülnek. Liszt formájából pedig remek sütemények és nasik készíthetők (ilyen például a zabpelyhes keksz receptem: http://szuperno.hu/receptek/karacsonyi-finomsagok-ajandekba-zabpelyhes-keksz-cukormentes/ ).

Elkészítése

Egy főre számítva 5 dkg (kb. 3 evőkanál) zabpehelyhez kétszeres mennyiségű vizet adunk és felfőzzük. Ilyen egyszerű, nem szükséges hozzá túl nagy konyhai tapasztalat és kézügyesség sem. Vannak, akik előző este felöntik a zabot meleg vízzel, hogy reggelre megduzzadjon, az igazi kása-állag eléréséhez azonbn szükség van a főzésre, ami igazából csak néhány perc. Lehet, hogy a főzés közben pótolni kell a vizet, mert nagyon besűrűsödik, ez a felhasznált zabpehely minőségétől is függ, a lényeg, hogy „tejbepapi” állagot kapjunk. Mikróban pillanatok alatt elkészül, de vigyázni kell rá, mert gyorsan kifut. Ha elkészült, pár csepp steviával vagy egy kávéskanálnyi xilittel/eritrittel édesítjük.

Van, aki tejjel főzi fel a zabot. Nem fér hozzá kétség, hogy nagyon finom lesz, de PCOS-es és cukorbeteg emberek inkább hanyagolják ezt a változatot a magas inzulinválasz miatt. Használhatunk viszont kókusztejet, mandulatejet vagy egyéb magtejeket (természetesen a cukormentes változatot), hiszen ezek remek ízt adnak a kásának.

Változatai

Az alábbiakban a sokszáz változat közül lássunk néhány valóban izgalmas zabkása receptet. Fontos, hogy diéta esetén figyelembe kell venni a friss és aszalt gyümölcsök fruktóz-tartalmát, aszalt gyümölcsből pedig mindig cukormenteset használjunk!

Fahéjas-almás zabkása

A kész kását fél reszelt almával és egy kávéskanál fahéjjal ízesítjük.

Ananászos-kókuszos (pina colada) zabkása

A kását maréknyi aprított, friss ananásszal és egy evőkanál kókuszreszelékkel ízesítjük. Érdemes a kókuszt már a főzéskor hozzáadni, mert így jobban kiadja az ízét.

Mákos-citromos zabkása

A kását egy evőkanál darált mákkal főzöm meg, a végén pedig egy evőkanál citromot facsarok bele. Szezonja idején néhány szem meggyel is gazdagítom.

Rumos diós zabkása

Gyerekkori fagyizós emlékeket idéz ez a recept. A kásához fél maréknyi aprított vagy darált diót adunk, és pici rumaromával bolondtjuk.

Szatmári szilvalekváros zabkása

A kásához fél evőkanálnyi szatmári szilvalekvárt és fél kávéskanálnyi fahéjat keverünk. Hétvégi, lustálkodós napokon löttyinthetünk hozzá egy teáskanálnyi érlelt szilvapálinkát is. (Hiszen van, ahol már elmúlt dél…)

Szüreti zabkása

Szőlőszezon idején többféle szőlőszemet félbevágva dúsíthatjuk a zabkását, víz helyett pedig használhatunk mustot a főzéséhez. (Csak óvatosan, diétázók vegyék figyelembe a szőlőcukor tartalmat!)

Banános csokis zabkása

Fél banánt felaprítva vagy villával összetörve a kásához adunk, és hozzákeverünk egy evőkanál holland kakaóport is. Ha akad a fiókban tonkabab, abból reszeljünk a tetejére!

Narancsos gyömbéres zabkása

Fél narancs levét kifacsarjuk vagy apróra vágjuk, a kásához keverjük, majd friss reszelt gyömbérrel bolondítjuk a reggelinket.

Mojito zabkása

Fél citrom vagy lime kifacsart levét keverjük a kásába, és 6-8- friss mentalevéllel gazdagítjuk.

Diákcsemegés zabkása

Fél maréknyi diákcsemegét adunk a zabkásához, és csipet mézeskalács fűszerkeverékkel ízesítjük.

Túrós zabkása

Ki ne szeretné a krémtúrót? Ez a reggeli ahhoz lesz hasonló, ha a kásához 2 evőkanál túrót, pár csepp citromlevet és vaníliát adunk.

További alternatív zabpelyhes receptekért érdemes lesz a közeljövőben is visszalátogatnod oldalunkra, zabkásával kapcsolatos tapasztalataidat pedig oszd meg bátran a kommentek között!

Ha tetszett a cikk, oszd meg bátran, vagy szólj hozzá, mondd el a véleményed!

Varga-Komári Ági aerobic edző

Baráti üdvözlettel:
Varga-Komári Ági
Aerobic edző

Check Also

almás-zab kókuszgolyó

Egy legális bűnözés: almás-zab kókuszgolyó

Egy kedves Szupernő programosunk épp ma küldte be szerkesztőségünkhöz az alábbi receptet. Gyors, egyszerű, finom. …