VEGETARIANIZMUS – IGEN VAGY NEM

Volt egy osztálytársam középsuliban, a Szabi.
Szabi “alternatív fazon”-nak vallotta magát, hosszú volt a haja, mindenhova biciklivel járt, és nem evett húst.
Egyszer azt kamuzta otthon, hogy a barátnőjével mennek körbebicajozni a Balatont. De Indiának vette az irányt és meg sem állt….Isztambulig!
Ott ugyanis elfogyott a zsé, és valahogy még vissza is kellett jönni.
Élményekkel megpakoltan, kissé lesoványodva tért vissza – de a szemünkben marha nagyot nőtt!

Ő volt az első vegetariánus, akit ismertem. Nála ez életérzés volt.

Vannak “picit” vegetariánusok, “nagyon” és a “hardcore” vegetariánusok, ki-ki vérmérséklete szerint.
Így sorolhatók be:

1. ovo-vegetariánus –> húst és tejterméket nem ehet, de tojást igen
2. lakto-vegetariánus –> tejet és tejtermékeket fogyaszthat
3. ovo-lakto-vegetariánus –> ehet tojást és tejtermékeket is
4. szemivegetariánus –> számára a tojás és tejtermékek mellett megengedett még a hal- és a csirkehús fogyasztása is. Emiatt nem tekinthető valódi vegetariánusnak
5. vegán –> semmilyen állati eredetű táplálékot (sem tojást, sem húst, sem tejterméket) nem fogyaszthat
6. gyümölcsevők –> ahogy a nevük is mutatja, elsősorban gyümölcsöket fogyasztanak, de emellett diót, mézet és olívaolajt is
7. bicsérdisták –> nyerskoszton élők, a 20. század elején kezdték hirdetni a nyerskoszt egészségmegőrző hatását.

banner_660x85

Minden vonulatnak megvan az előnye és a hátránya is.
Gyakran a kettő ugyanabból fakad: a nagymértékű (vagy kizárólagos) növényevésből.

Ha a vegetarianizmust választod, ezeket fontos tudnod:

1. Az egészséges táplálkozás és a jó alak sokkal több dologtól függ, mint attól, hogy fogyasztasz-e húst vagy sem.Tévedsz, ha azt hiszed, hogy ha elhagyod a húst, gyorsan egészséges és sovány leszel. Rengeteg túlsúlyost ismerek, aki “vegetariánusnak” nevezi magát, csak mert nem eszik húst. Viszont tésztát, sajtot, cukrot annál többet.

2. A növények közül a szója kivételével egyik sem tartalmazza mind a 9 teljes értékű aminosavat, mint az állati fehérjék, így a vegetariánusok étrendjében a fehérjéket KOMPLETTÁLNI kell. Ez azt jelenti, hogy úgy kell párosítani egymással az étrendedet alkotó nyersanyagokat, hogy azokban meglegyen mind a 9 esszenciális aminosav. Ezt csak egy szakember fogja tudni, Te egyedül nem.

Mik lehetnek az előnyei a húsmentes étrendnek:
– a vegetariánusok körében ritkább a magas vérnyomás, a cukorbetegség
– náluk a vitaminhiány is szinte ismeretlen fogalom
– a nagy mennyiségű rostbevitel hozzájárul a teltségérzethez és tisztítja, salaktalanítja az emésztőrendszert.

Ezek viszont akkor is megvannak, ha kiegyensúlyozottan, egészségesen táplálkozol és mellette mozogsz.

A mai szakmai álláspont szerint legideálisabbnak a minden tápanyagot és esszenciális aminosavat magába foglaló vegyes táplálkozás tekinthető.
Ezért mi nem beszélünk le arról, hogy ne fogyassz húst, ha vallási vagy ideológiai okokból teszed, de mi a vegyes, egészséges táplálkozást támogatjuk.

Válassz Te 🙂

Domonkos Zsolt: Táplálkozási tanácsok felsőfokon című könyve alapján

Dobos Helga és Nyers Gyula - helgafitness.hu

Baráti üdvözlettel:
Dobos Helga és Nyers Gyula
Neked főztük ki

Check Also

rebarbara recept

7 év és egy recept, ami leteszi a voksot a rebarbara fogyasztása mellett

Itt a tavasz, és megjelent a szupermarketek, piacok kínálatában a rebarbara is. Fura, hosszú szárak, …