Tények és tévhitek 4/8 – Miért nehéz lefogyni?

– “Minden fogyókúrát kipróbáltam már, mégsem tudok tartósan lefogyni.”
Igen, a kulcsszó a “tartósan”. A fogyókúrák a legritkább esetben bizonyulnak tartósnak, tehát ritkán eredményesek hosszútávon. Nem csak hogy nem eredményesek, de baromi veszélyesek is.
Hogy miért?
Yo-yo effektusról mindenki hallott már, ez egy olyan kifejezés amit a médiában is hangoztatnak, viszont nem egészen abban az értelemben, aspektusban amit valójában takar. A közhiedelemben a yo-yo effektus az, miszerint valaki lefogy, visszahízik, lefogy, visszahízik… Egy végtelen körforgás, amiből nehéz szabadulni.
Ennél azonban lényegesen többről van szó és ez a veszélyes része (azon felül persze, hogy a hirtelen drasztikus fogyás önmagában egy komoly megterhelés a szervezet számára és megannyi okból károsodhat az egészségünk).
kövér nő

Kezdjük az elején. Fogyókúrázunk, nagyon lelkesek vagyunk és elkezdünk egy kő kemény
fogyókúrát (választunk egyet a számos, divatos fogyókúra közül). Alig eszünk, folyamatosan éhesek vagyunk, de elszántságunk határtalan és nemet mondunk a fejünk felett lebegő kísértésnek. Ez tart 1 hétig. Ezalatt látványos a változás, hiszen rengeteg kalóriát vontunk meg a szervezettől, így az kénytelen felélni tartalékait, tehát vesztünk feleslegünkből. A szépséghibája, mert az mindig van, hogy ez a veszteség nem csak tisztán zsír (ami a cél lenne), a zsír mellett vesztünk még vizet (ami kóros esetekben komoly kiszáradást, dehidratációt jelenthet, ez már épp elég veszélyes), valamint
jelentős mennyiségű izmot is.
Ennek köszönhetően a zsírból való energianyerés mellet a szervezet elkezdi bontani az izmokat is, mert mindenképpen energiára van szüksége, ami a lecsökkent bevitel miatt nem áll rendelkezésére, a zsír bontása nem elég gyors és takarékos, ezért a sorban az izomzat következik. Ekkor már komoly bonyodalmak lépnek fel. A szervezet érzékeli, hogy probléma van, ez nem szokványos, rövid lefutású energiamegvonás. Ezért a fent említetteken kívül még egyéb vészreakciók is aktiválódnak. Ez a fázis az éhezés, ilyenkor lassul az anyagcsere, a legcsekélyebb bevitt energia is raktározásra kerül. Elkezd fájni a fej, depresszió kerülget, minden szürke, ingerültek leszünk és lényegében élőhalottakká válunk. Ezt tetézi még, hogy hiába nem eszünk, mostanra nem fogyunk semmit. Ekkor megszűnik a motiváció és előbb utóbb felhagyunk az álmokkal.

duci csaj meztelenül
Elkezdünk enni, kevesebbet mint pár héttel ezelőtt, hiszen a gyomor összeszűkült, ám ez a kevés étel is alaposan be fog épülni (köszönhetően a még mindig meglévő vészreakcióknak) és pillanatok alatt eredeti súlyunknál vagyunk.
Most jön a vicces rész, az eredeti súlyunk 70 kg volt, vesztettünk mondjuk 15 kilót egy hosszabb fogyókúra alatt. Ebből jó esetben 10 kg zsír, 3 kg izom, 2kg víz. Visszanyertük eredeti súlyunk, ám a visszaszedett kilók már nem tartalmaznak izmot. Tehát gyarapodtunk plusz 3 kg zsírral és vesztettünk 3 kg izmot.

Ezt megismételve még párszor könnyen el lehet érni, hogy jelentősen leépüljünk fizikailag,
pusztán attól, hogy fogyókúráztunk. Jóval fáradékonyabbak leszünk, valamint a megszokott ételmennyiség még inkább feleslegessé válik a szervezet számára, hiszen a táplálékbevitel célja az energiaszolgáltatás. Az izomzat csökkenésével viszont még ennyi energiára sem lesz szükségünk.
Ördögi kör.
Szerző: Bánhegyi Gergely (www.banhegyigergely.hu)

Check Also

rebarbara recept

7 év és egy recept, ami leteszi a voksot a rebarbara fogyasztása mellett

Itt a tavasz, és megjelent a szupermarketek, piacok kínálatában a rebarbara is. Fura, hosszú szárak, …