testtípusok

Te melyik testalkat-típusba tartozol?

Ahhoz, hogy eredményesen tudjál sportolni, illetve sikeres legyen a diétád, érdemes utánanézned milyen testalkat-típusba tartozol, hogy a számodra legmegfelelőbben tudd kialakítani az edzéstervedet, valamint az étrendedet. Sokan számolnak be olyan tapasztalatokról, hogy hiába edzenek, nem jön a várva várt eredmény. Ez betudható akár annak is, hogy nem választanak a testalkatukhoz megfelelő edzésformát, és ezáltal olyan célokat tűznek ki maguk elé, amelyeket genetikájukból adódóan nem fognak tudni elérni.

Az embereket testalkatuk alapján három típusba soroljuk: ektomorf, mezomorf, illetve endomorf.

Ektomorf testalkat

Más néven a „vonalzó” alkat. Az ektomorf testalkatúak alapvetően vékonyak, anyagcseréjük gyorsabb, mint a másik két csoportba tartozóké, így testük kevesebb zsírt raktároz el. Ilyen szempontból szerencsés típus, hiszen akármennyit ehet, nem hízik el.

Jellemzői:

  • keskeny derék és csípő, kis felsőtest
  • finom csontok, keskeny alkat, egyenes testtartás
  • hosszú végtagok
  • előreeső vállak, lapos mell
  • nehezen hízik, gyorsan fogy
  • nehezen izmosodik
  • intellektuális típus

Tanácsok

Bár nincsen rajtad felesleg, ügyelj a rendszeres testmozgásra! Ennek a típusnak a képviselői általában hamar elfáradnak, ezért ajánlatos beiktatni az edzéstervbe állóképesség fejlesztő sportokat, mint pl. futás, úszás, kosárlabda stb. Az izmosabb és tónusosabb testalkat elérése érdekében nagy hangsúlyt kell, hogy fektess a súlyzós edzésekre. Dolgozz nagy súlyokkal és kevés ismétlésszámmal. Heti 3-4 erősítő edzéssel már látványosan formálódni fogsz. Mivel az anyagcseréd gyors, ügyelj arra, hogy elegendő kalóriamennyiséget biztosíts a szervezeted számára.

 Mezomorf testalkat

Avagy a „homokóra” alkat. A mezomorf testalkattal rendelkezők talán a legszerencsésebbek, hiszen kevés erőfeszítés árán is mesés alakot varázsolhatnak maguknak. Alapvetően izmos, sportos alkat.

Jellemzői:

  • felsőtest és csípő egyforma (derék vékonyabb)
  • a végtagok arányosan hosszúak
  • jó kondíció
  • egyenes testtartás
  • megfelelő energia befektetéssel fogyni és hízni is képes
  • könnyen izmosodik
  • zsírraktározásra hajlamos típus
  • gyors anyagcsere
  • kemény has, széles váll, erős csontozat

Tanácsok

Remek erő-állóképességgel rendelkezel, ezért számodra mindenfajta mozgásforma jól fekszik. Genetikailag kitűnő adottságaid vannak a testépítéshez, harcművészetekhez, tornához, valamint a rövid, de intenzív erőkifejtést igénylő sportágakhoz (sprintszámok). Erősítésnél inkább kisebb súlyokkal és nagyobb ismétlésszámmal dolgozz, és fokozatosan emeld a terhelést. Minden edzésednek legyen kardió és erősítő része is. Mivel hízásra hajlamos típus vagy, oda kell figyelned a megfelelő étkezésre, különben lassan, de felszaladnak a kilók.

banner_660x85

Endomorf testalkat

Hízásra hajlamos alkat, ide soroljuk az „alma” ill. „körte” típusokat. Lassabb anyagcseréjük révén, hajlamosak több zsírt raktározni, ami általában deréktájon, hason, valamint fenéken és combon rakódik le. De minden rosszban van valami jó! Nagyobb zsírmennyiségükből adódóan szervezetük erős és ellenálló. Csontjaik vastagabbak, szélesebbek. Megfelelő táplálkozással és rendszeres testmozgással természetesen ennek a típusnak a képviselői is rendelkezhetnek egészséges testtömeggel.

Jellemzői:

  • szélesebb derék, ill. csípő
  • erős csontozat
  • viszonylag rövid végtagok, kis kezek
  • magas derék
  • hajlam a hízásra
  • gondok a fogyással
  • könnyen izmosodik
  • emocionális típus

Tanácsok

Pozitívum, hogy az endomorf testalkatúak szervezete edzés után is folytatja a zsírégetést, ezért ajánlott, hogy az edzéseid sok kardiót tartalmazzanak, ami legyen terjedelemben hosszú, tehát minimum 30-40 perces, viszont alacsony intenzitású, vagyis tartsd a pulzusod közepes tartományban, hiszen ez a zsírégetés pulzustartománya (130-140). Lehetőség szerint mozogj hetente ötször. Ha komolyan szeretnél sportolni, akkor előnyös valamilyen erősportot választanod (súlyemelés, birkózás), hiszen szervezeted erős és masszív. A táplálkozásra kiemelten oda kell figyelned, igyekezz csökkenteni a bevitt zsír, illetve szénhidrát mennyiséget, és növeld a fehérjebevitelt.

Te melyik típusba tartozol? Teszt!

Fogd át a csuklódat a másik kezed hüvelyk és középső ujjával.

Ha a középső és a hüvelykujj nem ér össze: endomorf testalkat

Ha a középső és a hüvelykujj éppen összeér: mezomorf testalkat

Ha a középső ujjunkat részben rá tudjuk tenni a hüvelykujjunkra: ektomorf típus

Ha szükséged lenne még tanácsra, keress meg nyugodtan személyesen, vagy tedd fel a kérdésed kommentben!

Baráth Krisztina Bianka - fitness edző

Baráti üdvözlettel
Baráth Krisztina Bianka
Fitness edző

Check Also

rebarbara recept

7 év és egy recept, ami leteszi a voksot a rebarbara fogyasztása mellett

Itt a tavasz, és megjelent a szupermarketek, piacok kínálatában a rebarbara is. Fura, hosszú szárak, …