iszol te eleget?

Iszol Te rendesen?

Nagyon sok okosság és konkrét adat kering a neten arról, mennyit kell inni. Az egyik a napi 8 pohár (??…mekkora pohár?!) vizet ajánlja, mások a 2 litert, de vannak extrém ajánlások is: napi 7-8 literrel!

Az igazság az, hogy a testünknek kb. 60%-a víz. Tehát egy 70 kilós ember teste 42 liter vizet tartalmaz. És ha a folyadékveszteség meghaladja a testsúlyunk 2%-át, akkor már nem tudjuk hozni a maximális teljesítményünket. 70 kilós emberünk esetében ez 1,4 l vizet jelent. Ha a folyadékhiány eléri a testsúly 4%-át, akkor hányinger, émelygés lép fel, e fölött pedig már hallucinálsz.

Tehát: INNI KELL!
Melegben többet, hidegben kevesebbet, de akkor is kell.
Szokták mondani, hogy aki sportol, akkor sportol JÓL, ha közben izzad. Nyilván ezt nem úgy kell érteni, hogy akkor csinálod jól, ha egy nyújtó-relaxációs csoportos órán is dől rólad a víz: vagyis az izzadás mértéke függ attól is, milyen sportot űzöl. Viszont az fix, hogy minél edzettebb vagy, annál gyorsabban kezdesz izzadni, és annál többet is. Tehát ha rendszeresen sportolsz és jó kondiban vagy, akkor néhány fekvőtámasz meg guggolás hatására máris lever a víz, míg egy rossz kondiban lévő, nem rendszeresen mozgó társad totál száraz marad.

Ha nem izzadsz, azt okozhatja az is, hogy dehidratált vagy, vagyis nincs a szervezetedben elég víz, a sejtjeid szomjaznak, gyakorlatilag ki vagy száradva. Minél kevésbé izzadsz, annál dehidratáltabb vagy. És fordítva: minél jobb a folyadékháztartásod, annál hamarabb elkezdesz izzadni sportoláskor.

banner_660x85

Ugye Te nem szoktál szöszmösz-mackóban (vagy nyakig cipzározott suhogós melegítőben, neoprénben…folpackban!…stb…) futni nyáron, csak hogy jobban izzadj?
Ezt a módszert örökre felejtsd el!
A melegítő az izmok bemelegítésére és/vagy melegen tartására való – ezért ez a neve: melegítő!
Nagy tévedést viszont azt hinni, hogy ez a fajta „izzasztó kemence”-hatás majd beindítja a zsírégetést, mert nem ez fogja beindítani, hanem az izommunka, ami felpörgeti a vérkeringésed, munkára fogja a szíved, tüdőd.

Amennyivel pedig könnyebb leszel a futás végére, az csak VÍZVESZTESÉG lesz, nem pedig a zsírból fog hiányozni. És ezt a vízmennyiséget a konyhában két hajtásra visszaiszod! Ne csapd be önmagad!

iszol te eleget?

Legjobb, ha edzés előtt kb. 2 órával megiszol 5 dl vizet, majd közvetlen edzés előtt még 2 dl-t. Aztán mozgás közben 15-20 percenként igyál meg 1,5 – 2,5 dl-t, pótolva az időközben elpárologtatott folyadékot.

Sportorvosi javaslatként hallottam, hogy minden 1000 kcal-nyi energiafelhasználáshoz fogyasszunk el 1 liter vizet, vagyis ha 2000 kcal-t eszel egy nap, akkor igyál meg 2 liter vizet. Ugyanígy van, aki 25 testsúly kilogrammonként ajánl egy litert: én ezzel vitatkoznék. Mert hogy én 90 kilós lévén majdnem 4 litert kéne, hogy igyak, a feleségem 50 kilósan kettőt. Viszont ha én egy hideg téli napon egész nap a szobában pihenek, ő meg egy kánikulai napon odakint edz, akkor nekem minek a 4 liter, neki meg kevés a 2. Szóval inkább ne kalóriára, kilóra számolj, hanem gondolkodj el azon, mit indokol a kinti hőmérséklet, és hogy mennyit mozogsz aznap.

Vagyis sportolj, izzadj okosan!

Ha bármilyen kérdésed van, keress bátran!

Dobos Helga és Nyers Gyula - helgafitness.hu

Baráti üdvözlettel:
Dobos Helga és Nyers Gyula
Neked főztük ki

Check Also

rebarbara recept

7 év és egy recept, ami leteszi a voksot a rebarbara fogyasztása mellett

Itt a tavasz, és megjelent a szupermarketek, piacok kínálatában a rebarbara is. Fura, hosszú szárak, …