A 160 grammos szénhidrát diéta – előnyök és előnyök

Inzulinrezisztencia, PCOS, terhességi diabétesz és cukorbetegség diagnosztizálásakor az orvos általában 160 grammos szénhidrát diétát ír elő, de előszeretettel választják ezt az étrendet az egészséges ütemben fogyni vágyók is.

 A diéta lényege – fogyókúra, meghatározott életmód vagy éppen a Sors által kiszabott büntetés?

A diétát sokan hajlamosak a fogyókúrával azonosítani, ez azonban attól kicsit többet jelent. A diagnózis felállításakor sokan megrémülnek a feladattól, de valójában körülbelül ennyi szénhidrát (vagy CH) bevitele javasolt a teljesen egészséges emberek számára is.

A 160 grammos szénhidrát, vagy egyszerűen „low carb” diéta alapján napi 5-6 étkezés javasolt, és ezek alkalmával meghatározott mennyiségű, lehetőség szerint lassú lebomlású, alacsony glikémiás indexű, magas rosttartalmú ételek fogyasztása javasolt. Ezzel a módszerrel biztosítható az egyenletes vércukorszint, így elkerülhetőek a vércukor ingadozása következtében fellépő rosszullétek, falási rohamok és az erős éhségérzet. A diéta következtében megindul az egyenletes, egészséges fogyás, a rostok bevitelének következtében tisztul a bélcsatorna, ezáltal javul a haj, bőr és a körmök minősége, a szervezet pedig energikusabbá válik. Hogy valóban eredményes legyen a fogyásod, van még pár hasznos tanácsunk, ha IDE KLIKKELSZ, itt tudod kérni ezeket! Na de menjünk tovább…

Lassú és gyors (felszívódású) szénhidrátok

Ki kell iktatni az étrendből a burgonyát (jó alternatívája a zellergumó és a csicsóka), a fehér rizst (helyette barna rizs javasolt), a tésztaféléket (teljes kiőrlésű, valamint CH-csökkentett változataik fogyaszthatók), fehér lisztet (helyette teljes kiőrlésű liszt használata javasolt), továbbá a kristálycukrot, és annak összes „rokonát”, így a barna cukrot, a mézet, melaszt, rizsszirupot, kókuszvirág cukrot is. Helyette az egyik legjobb alternatíva az eritrit, amelynek nulla a CH tartalma, és a stevia növény kivonata, bár ez utóbbihoz mellékíze miatt hozzá kell szokni. A kristálycukor további alternatívája a nyírfacukor, xilit, maltitol, splenda és hasonló édesítőszerek, ezek CH-tartalmára azonban oda kell figyelni.

A lassú szénhidrátok közé soroljuk például a teljes kiőrlésű gabonákat, a barna rizst, zöldségeket, kölest, bulgurt, hajdinát (grecskát), gerslit, hüvelyeseket, zabpelyhet és egyes olajos magvakat.

Gyors szénhidrát például a tej, kefír, joghurtok (és ezek natúr változata is), a friss és aszalt gyümölcsök, 100 %-os és frissen facsart gyümölcslevek, extrudált kenyerek.

Óvatosságra intenek a diabetikus édességek, mert ezeknek is jelentős a szénhidrát tartalma, ráadásul az összetevők függvényében soroljuk őket a gyors vagy lassú szénhidrátok közé.

A mintaétrend

Reggeli, 6-8 óra között: 30 gramm lassú CH, pl. 2 szelet teljes kiőrlésű kenyér vagy zabkása 3 evőkanál zabpehelyből.

Tízórai, 9-10 óra között: 10 gramm lassú + 10 gramm gyors CH, pl. 3 db korpás keksz és egy kisebb alma.

Ebéd: 12-14 óra között: 50 gramm lassú CH, pl. grillezett csirkemell, 65 gramm barna rizs, uborkasaláta.

Uzsonna, 16-17 óra között: 20 gramm CH, ami lehet teljes egészében gyors, pl. gyümölcsök, diabetikus édességek, turmixok, tejtermékek.

Vacsora, 19-20 óra között: 30 gramm lassú CH, pl. főzelék zabpehellyel sűrítve, tükörtojás feltéttel.

Kései vacsora (kiegészítés), 21-22 óra között: 10 gramm lassú CH, pl. 3 db. korpás keksz.

A diéta betartásához mindenképpen javasolt tápanyag táblázat, valamint konyhai mérleg használata.

Receptek

A 160 grammos szénhidrát diétával kapcsolatban számos ötletet találsz honlapunkon „low carb” címszó alatt a folyamatosan frissülő recepttárban!

Ha tetszett a cikk, oszd meg bátran, vagy szólj hozzá, mondd el a véleményed!

Varga-Komári Ági aerobic edző

Baráti üdvözlettel:
Varga-Komári Ági
Aerobic edző

Check Also

Mi az a hajdina? – történet a bioboltból

Tegnap reggel beugrottam a bioboltba pelyhekért. Előttem két túlsúlyos nő fizetett. Az egyik szűzteát vett 2100 …