halogatás

Halogatás ellenszere – 10 tipp, hogy végig tudd csinálni

Bizonyára Te is találkoztál az életed során azzal, hogy halogatsz dolgokat. Tudod, hogy fontos megtenned, da valahogy mégis nehezen veszed rá magad, hogy megtedd. Mindig találsz valamit, amit csinálhatsz helyette. Majd az utolsó pillanatban gyorsan valahogy mégis megcsinálod. Sokszor rájössz, hogy nem is volt olyan vészes és legközelebb már nem is halogatod.

Vannak azonban olyan esetek, amikor ez egy nem így van. Egyáltalán miért fontos, hogy legyőzd a halogatást? Amennyiben figyeled az időgazdálkodási szokásaidat, akkor láthatod, hogy mennyi idődet és energiádat veszi el, amit másra is fordíthatnál. Amikor mást csinálsz, se tudsz koncentrálni és talán még ostorozod is magad, hogy már megint halogatsz a cselekvés helyett, vagy arra keresel megoldást, hogy hogyan ne kelljen megcsinálnod.

Milyen módszerek vannak a halogatás legyőzésére?

Olyan technikákat osztok meg veled, amit magamon is alkalmazni szoktam.

1. Tűzz ki egy célt, amit el akarsz élni!

A legjobb motivációs eszköz, ha van egy konkrétan megfogalmazott, vággyal töltött, határidővel ellátott célod, ami motivál a cselekvésre. Fontos, hogy ne feledkezz el róla, legyen szem előtt, írd le minden nap és tudatosítsd magadban, hogy minél többet cselekszel annál előbb éred el az áhított célodat. Amikor észreveszed, hogy halogatsz, jusson eszedbe, hogy nem kerülsz közelebb a célodhoz.

Pl: szeretnék egy nagy kertes házat, nem cél. Az a jó, ha látod magad előtt a házat, azt hogy milyen kívül, belül, hol van, milyen az értéke, mikor költözöl be.

 2. Figyeld meg a feladatmenedzselésedet, lásd, hol veszítesz időt!

Sokat utazol, ingázol 2 találkozó között? Használd ki ezt az időt hatékony. Tömegközlekedésen remekül lehet olvasni, tanulni. Autóban pedig hallgathatsz hangos könyveket, önfejlesztő anyagokat. Így máris nem elvesztegetett idő. TV nézés, hírek hallgatása helyett olvass, alkoss valami maradandót, sportolj, gondolkozz. Hetente-kéthetente elolvasok egy könyvet. Hogy csinálom? Rájöttem, hogy napi 3 órát biztosan utazgatok, így ilyenkor olvasok, hanganyagokat hallgatok.

 3. Tervezz előre!

Mindig legalább egy héttel előre tervezek, így már látom előre, hogy milyen elintézni valók vannak. Sokszor módosul, de igyekszem rugalmasan kezelni. Ez úgy lehetséges, hogy nem tervezem be az egész napomat, hagyok lyukakat. A változások miatt a következő napomat is este, délután mindig megtervezem. Így biztos a legfontosabb dolgokat csinálom meg és este is nyugodtabban fekszem le aludni. Nem tudsz előre tervezni? Akkor kezd 1-2 találkozóval, feladattal és a többit folyamatosan alakítsd magadhoz.

 4. Fókuszálj

Sokan azt hiszek, hatékonyabbak, ha egyszerre sok dolgot csinálnak. Egy időben én is ezt hittem. Néha amikor szükséges akkor én is több felé figyelek, azonban igyekszem ezt elkerülni. Egyszerre egy feladattal dolgozva sokkal hatékonyabb lehetsz, új meglátásaid születnek és ég előbb is végzel el jobb eredményt.

 5. Használj határidőnaplót, technikai eszközöket!

Nagyon fontos, hogy ne tarts mindent a fejedben. Feleslegesen terheled magad és közben sokkal kreatívabb dolgokra is használhatnád az elmédet. Határidőnapló kiváló eszköz, ha szeretsz kézzel feljegyezni dolgokat és könnyen átlátni. Persze használhatsz digitális eszközöket, programokat. Nagyon sokat könnyítenék az életen.

Nagyon szeretek jegyzetelni, így van nálam mindig egy kis füzet, ahova felírok gondolatokat. Ezt teheted telefonra, számítógépre, tabletre vagy akár fel is mondhatod magadnak telefonra, ha nem tudod, akarod leírni. Amikor van egy listád nagyon jó kihúzni valamit vagy kipipálni. Napvégén pedig amikor ránézel büszke leszel magadra, hogy megcsináltad!

6. Váltogasd a feladatokat!

Alkalmazottként mindig kezdtem 1-2 könny feladattal, majd elvégeztem egy nehezet. Utána pihenés képen megint csináltam könnyebbet. Sokan szeretik már reggel letudni a nehéz feladatok és délutánra teszik a könnyebbet. A lényeg, hogy ismerd annyira saját magad, kísérletezd ki, hogy neked hogyan jobb elvégezned a feladatokat.

7. Priorizálj!

Annyi a teendőd, hogy azt se tudod, hogyan kezdj neki? Írd fel egy papírra az összeset, majd sorold be őket, hogy mi az ami fontos, mi a sürgős. A megvalósításnál kezd azzal, ami fontos és sürgős is. Érdemes figyelni, hogy a te szempontjaid sorold be és ne annak megfelelően, hogy nem tudsz nemet mondani és azért lett sürgős…

8. Végezz részfeladatokat!

Az első az volt, hogy legyen egy motiváló célod. Úgy érzed ez túl nagy, komplex, elérhetetlen? Bontsd kisebb feladatokra és kezd el azokat lépésről lépésre megvalósítani. Pl: angol középfokú nyelvvizsgát akarsz tenni 2015. 12.30-ig. Kezd azzal, hogy nézegetsz iskolákat, képzéseket. Iratkozz be a legszimpatikusabba. Járj rendszeresen. Gyakorolj otthon hetente 2-3 napot. Fordítsd dalszöveget, nézd meg a kedvenc filmed angolul…. Számos ötlet, lépés kidolgozható és elkezdhető.

9. Legyen stratégiád!

Részcélok, feladatok megvalósítása sokszor nagy kihívás. Legyen egy stratégiád. Ajánlom figyelmedbe a Végig is csinálod? című könyvet, ahol remek ötleteket meríthetsz. Stratégia az is, ha megosztod olyannal, akiről tudod biztosan számon kéri rajtad, így mindig eszedbe jut megcsinálni.

10. Ünnepeld meg magad!

Nagyon fontos, hogy ünnepeld meg az eredményeidet, részcéljaidat. Tűzz ki magadnak előre jutalmakat is, amiket amúgy nem csinálnál, nem vennéd meg…. előre jutalmazás nem érvényes. Oszd meg másokkal a sikereidet. Például, amikor egy céges ügyfelem lesz, elmegyek a párommal vacsorázni. Kellemes jutalmazás.

+1 Akármilyen nehéz is, és nem érzed jól magad tedd meg az első lépést, cselekedj! Hidd el nekem nagyon jól fogod érezni magad utána, hogy megcsináltad, és még az önbizalmadat is erősíted. Ne gondolkodj, tervezgess, hanem csináld!

Persze ezeken kívül más módszerek is vannak, én ezeket szoktam alkalmazni. A legerősebb számomra a tudat, hogy a céljaimért teszem, és hogy felismerem, mikor kezdek halogatni, olyankor egyből cselekvésre késztetem magam.
Ha bármilyen kérdésed van, keress bátran!

Magyar Kitti - Coach, Támogató hátszél

Baráti üdvözlettel:
Magyar Kitti
Coach – Támogató hátszél

Amennyiben úgy gondolod hasznos volt számodra a cikk, oszd meg másokkal is!

Check Also

Candida diéta

Candida – az ezerarcú “gyilkos”

Évek óta igyekszem egészségesen étkezni – több kevesebb sikerrel!! De az utóbbi 1-2 évben szinte …