Zsírétetés hatékonyan

Zsírégetés hatékonyan – avagy milyen pulzustartományban kell edzened

Biztosan sok helyen olvastátok már, hogy az edzés során a zsírégetés kb. a 20., 30. perc után indul be. Viszont azt már kevés helyen írják le, hogy ennek mi az oka.

Mielőtt megosztom veletek a hatékony zsírégetés trükkjeit, szeretném bemutatni, hogy mit is jelent pontosan, amikor zsírégetésről beszélünk.

A szervezet úgy működik, hogy fizikai terhelés hatására először mindig a gyorsan hasznosítható energiaforrásokhoz nyúl. Ilyen elsődleges energiaforrás a szénhidrát. Miután ezek a raktárak kezdenek kiürülni, testünk egyre nagyobb mértékben fordul a zsírsavak felé, és a munkavégzés során egyre nagyobb szerepet kap a zsírok lebontásával termelt energia. Ezért van az, hogy körülbelül 30-40 perc után kapcsol át a szervezet az intenzív zsírégetésre.

Van azonban egy nagyon fontos szabály, amit sokan nem ismernek, ennek köszönhetően tévhitben élnek a zsírégetést illetően. Sajnos elterjedt az a felfogás, hogy minél keményebb, intenzívebb egy edzés, annál jobban fogyaszt. Sokan kínozzák magukat kardio gépeken, vagy akár kint a szabadban magas pulzus számmal, a várva várt eredmény azonban elmarad. Ennek magyarázata egyszerű, és aki szem előtt tartja, biztos, hogy a jövőben sikeresen fog neki a hatékony zsírégető edzéseknek. A terhelés intenzitása nem lehet túl magas, ugyanis szervezetünk a közepes intenzitású és hosszan tartó munkavégzés során használja a testünkben található zsírsavakat az energiatermeléshez. Ez azt jelenti, hogy a maximális pulzus szám 65-75 %-án kell edzeni. Ez ugyanis a zsírégetés célpulzus tartománya. Ha ebből a tartományból kiesünk, akkor módosulni fog a felhasznált energiaforrás, tehát nem érjük el a kívánt edzéshatást.

Mit jelent ez pontosan?

Első lépésben ki kell számolni a maximális pulzusunkat, amit a következőképpen tehetünk meg:

220-ból vonjuk ki életkorunkat. A kapott eredménynek vegyük a 65-75 %-át. Ez lesz a célpulzus tartományunk, ha zsírégetést szeretnénk elérni. Konkrét példán keresztül ez így néz ki: én 26 éves vagyok. Akkor az én maximális pulzusom 194 lehet. Ennek 65-75%-a 124-144

Elsőre furcsán hangozhat ez a két szám, és kipróbálva biztos azt fogjuk érezni, hogy nem csinálunk semmit, vagy amit csinálunk az nem ér semmit. Ki kell próbálni hosszú távon, heti 3-4 edzéssel, és az eredmény a vártnál hamarabb fog jelentkezni.

Ha tetszett a cikk, oszd meg bátran, vagy szólj hozzá, mondd el a véleményed!

Bozsik Ildikó személyi edző

Baráti üdvözlettel:
Bozsik Ildikó
Aerobic edző
Személyi edző

Check Also

fitnesz mítoszok

7 női fitness-mítosz

Másképp kell edzened nőként, mint a férfi sportolóknak? Ha az alakformálás, esztétikus izomépítés a célod, …