Tények és tévhitek 3/8 – zsír és ami mögötte van

– “Télen felszedek pár kilót, aztán átgyúrom izommá.”

Ez már a súlyosabb kategória és nem tömeg értelemben. Tehát, a zsír és az izom pontosan annyira vannak közeli kapcsolatban, mint az arany és a rozsdás vas. Attól, hogy valaki nagyobb darab, erőteljesebb zsírfelesleggel rendelkezik, nem lesz belőle némi edzés hatására kolosszális izomzatú adonisz.

A zsír a szervezet számára pillanatnyilag szükségtelen (a bevitt többletből származó) elraktározott energia, ami az elfogyasztott kalóriák függvényében képződik és megfelelő edzés hatására ugyanígy fel is használódik. Az izom pedig a mozgató szervrendszer aktív része, ami megfelelő edzés hatására megvastagodik. A kapcsolatuk addig a pontig tart, hogy az izmok működéséhez energiára van szükség. A szépséghiba annyi, hogy a zsírból nyert energia nem nevezhető kifejezetten közvetlen energianyerési folyamatnak, elég gazdaságtalan a szervezet számára, így elsődlegesen nem zsírból nyerünk energiát. Mindent egybevetve az izmok és a zsír kapcsolata igencsak távolinak nevezhető. A lényeg, hogy nincs átmenet, átalakulás közöttük.

Ez visszafelé is igaz. Ha valaki aktív életmódot követően egy passzív fázisba kerül és nem mozog megfelelő mennyiséget (a szinten tartáshoz szükséges mozgást is nélkülözi), akkor a szervezet változtatásokat eszközöl. Ez abban merül ki, hogy az immár feleslegessé vált, nem használt izomzatot (mert megfelelő inger hiányában az izomzat egy része felesleges energiafogyasztóvá válik) a szervezet elkezdi lebontani, felhasználni. Vesztünk a sport alatt megszerzett izomtömegünkből, pusztán a gazdaságos működés végett.

Ugyan ebben az esetben (ha inaktívvá válunk) az étkezésünk rendszerint kellő tudatosság hiányában nem szokott változni. A drasztikusan lecsökkent energiafelhasználás ellenére is közel azonos mennyiségű és minőségű ételt fogyasztunk el, ez pedig energiatöbblet felhalmozódásához vezet. A szervezetünk erre válaszolva raktározni kezd (mert gazdaságossági okokból a bevitt tápanyagokat mindenképpen hasznosítja valamilyen formában), ennek eredményeként növekedik meg testünk zsírkészlete, egyszóval elkezdünk hízni. Az elhízás röviden ennek a számlájára írható, de semmiképp sem az izom alakul át zsírrá, mint azt sokan képzelik.

Írta: Bánhegyi Gergely (banhegyigergely.hu)

Check Also

fitnesz mítoszok

7 női fitness-mítosz

Másképp kell edzened nőként, mint a férfi sportolóknak? Ha az alakformálás, esztétikus izomépítés a célod, …