funkcionális edzés

Miről szól a funkcionális tréning?

12 gyönyörű, kihívásokkal teli évet töltöttem versenysporttal Cegléden kézilabda sportágban. Ennek köszönhetően megtanultam csapatban működni, küzdeni, megalapozta a mozgáskultúrámat, sok sok emberrel találkoztam, akiktől tanultam a sportot, a sportolást művelni. Megyei bajnokságtól indulva NBII, majd az NBI/ B-ben egymásért küzdő csapatnak mondhattuk magunkat, átélve együtt sikert, örömöt, bánatot, szárnyalást, bukást, folytatást, abbahagyást, sérülést és gyógyulást.

A főiskolai évek alatt is a csapatommal tartottam a hétvégi mérkőzésekre, azonban éreztem, hogy nem úgy működök, ahogy szeretném, a játék örömét ugyanis élvezhetetlenné tette egyre fokozódó térdfájdalmam. Végül meniscus sérüléssel zártam a pályafutásom.

Most azonban, hogy magam is edző lettem, több képzésen részt vettem, kapcsolatba kerültem a funkcionális tréninggel.

Miről szól a funkcionális tréning?

Elmondhatjuk, hogy a különféle sportmozgások nem mások, mint mozgásláncolatok sorozata, ami bonyolult idegrendszeri szabályozás következtében valósul meg. Mikor idegrendszerünk emlékezetébe vési a bonyolult mozgássorozatokat, mozdulataink, mozgásunk automatikussá válik, biztosítva ezáltal, hogy másra tudjunk koncentrálni.

Ez a fajta mozgás nem izoláltan, hanem mozgásláncolatokban mozgatja izmainkat, ízületeinket. A funkcionális edzés tulajdonképpen az idegrendszeri, izom és izületi kapcsolatot fejleszti.

Változatos eszközökkel tudjuk nehezíteni vagy segíteni a funkcionális edzést, így még több izom kapcsolódik be a munkába.

Elsősorban a gerinc tartását segítő (core)izmok preventív jellegű edzéséről van szó.

Funkcionális edzésnél a funkciókat magasabb színvonalra emeljük.

A funkcionális edzés egy látásmód- izom- és idegrendszeri részből áll- melyben nagy szerepet kap az egyensúly érzékelése és a többi érzékszerv idegrendszeren keresztül történő tréningeztetése is.

Jó törzsstabilizátorok nélkül semmit sem tudunk végrehajtani, emellett minden sporthoz elengedhetetlen. Legjobb egyénileg végezni, így az edzőnek lehetősége van a korrigálásra.

A funkcionális edzés során mozdulatsorokat használunk, mellyel kihasználjuk a tér minden dimenzióját.

 Mikor hasznos a funkcionális edzés?

  • ülőmunka esetén
  • kemény fizikai munka során
  • rehabilitációban
  • sportsérülések megelőzéseképp
  • teljesítmény javításban
  • gyermekeknél a mozgásszegény életmód miatt nem megfelelő az izomzat és a törzs stabilitása, illetve a korai sport erősen megterheli a még fejlődő szervezetet. Gyermekek körében prevenciós céllal.

banner_660x85

Funkcionális edzés során használható eszközök

  • TRX
  • Bosu
  • Fitt-ball
  • Soft-ball
  • Diner- párna
  • Smr-henger
  • Gumikötél
  • Kettlebell
  • Medicin labda
  • Core board
  • Súlyzók

Mit fejleszthetünk a funkcionális edzés során?

  • Kondicionális képességeket: állóképesség, erő, gyorsaság
  • Koordinációs képességeket
  • Ízületi mozgékonyságot, vagyis a hajlékonyságot

Néhány indok, a teljesség igénye nélkül,amiért én a funkcionális edzés mellett teszem le a voksom:

Mert ha rendszeresen, tudatosan végezzük, magasabb szintre fogjuk emelni azt az élethelyzetet, amiben vagyunk, legyen szó háziasszonyról, szabadidő sportolóról vagy élsportolókról.

A funkcionális edzés kisgyermekkortól egészen a senior korosztályig bárkinél alkalmazható megfelelő szintezéssel.

Elmondhatjuk, hogy a funkcionális edzés valószínűleg a leghatékonyabb edzésforma.

Eszközhasználattal tudjuk színesíteni a mozdulatsorokat, ami előre viszi a fejlődést.

Funkcionális edzés alkalmazása során nő a koncentrációs képesség.

Nő a teljesítmény, valamint a hétköznapi tevékenységek is könnyebben teljesíthetővé válnak.

A sérülések száma csökken azoknál, akik funkcionális edzést építenek saját tréningjeikbe.

Az egyensúly érzékelés fejlődik, valamint a koordináció javul.

Funkcionális edzés következtében az izomerő nő, az izomtónus fokozódik.

A rendszeresen végzett testmozgás következtében kedvezően hatunk:

  • Az immunrendszerre
  • A mozgatórendszerre
  • Az anyagcserére
  • A kardiovaszkuláris rendszerre
  • Az idegrendszerre
  • A pulmonáris rendszerre
  • Az emésztőrendszerre

Ha bármilyen kérdésed van, itt alul a komment részben is nyugodtan felteheted

Korpácsi Évi - fitnesz oktató

Baráti üdvözlettel
Korpácsi Évi
fitnesz oktató
aerobic sportedző

Check Also

fitnesz mítoszok

7 női fitness-mítosz

Másképp kell edzened nőként, mint a férfi sportolóknak? Ha az alakformálás, esztétikus izomépítés a célod, …