FITT. NEM FITT. EGÉSZSÉGES. EGÉSZSÉGTELEN. A TESTZSÍR SZÁZALÉK, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN.

Sosem a számok határoznak meg. Nem számít, hogy hány éves vagy, hogy milyen magas, hogy hány kiló, hogy mekkorák a test-körfogataid. Ezek csak számok. A lényeg mindezek mögött van: Te magad és az egészséged.

Ennek mentén próbáld meg értékelni azt a mutatót is, melyet úgy hívnak: testzsír százalék. Az érték, ami különbséget tesz egy 70 kilós sosem-mozgó-folyton-zabáló-tévéelőttülő-nemfitt-nemegészséges lány, és egy 70 kilós rendszeresen-sportoló-egészségesentáplálkozó-fitt-egészséges lány közt.

Ugyanakkor ez az érték/mutató se váljon „mumussá”. Ne ess át a ló túlsó oldalára! Sem a „lesz@rom” nem megoldás, sem a 10-es szám kergetése…

banner_660x85

Az egészséges női test zsírszázaléka 18-24% közé esik. Általánosságban elmondható, hogy ha a testzsír mennyiséged ebben a kategóriában van, akkor mindegy hány kilót mutat a mérleg, az egészségi állapotod valószínűleg (!) megfelelő.

Persze a legtöbb nő ebben az állapotban túlsúlyosnak érzi magát, és elkezdi hajkurászni azt a bizonyos 15%-t, aztán a 12%-t, aztán ki tudja meddig gyűri még lefelé a mutatót drasztikus diétákkal és tucatszámú edzésekkel a hasi-kockákat látva maga előtt… A kockákat, melyek aztán annyira elvakítják, hogy nem veszi észre, hogy éppen tönkreteszi önmagát… a nőiességét… Eltűnik a melle, eltűnik a mensturációja (tudom, ez először annyira nem rossz, juhúúú!, de később…), felborul a hormonháztartása és az anyagcseréje, ő maga pedig ott kopogtat valamelyik rendelő ajtaján… Remélve, hogy még nem késő!

De akik egy felsőbb „kategóriából” nézik (vagy nem nézik, mert magasról tesznek rá) a 18-24%-os határvonalat, ők sem lehetnek nyugodtak. Az elhízás okozta megbetegedések: a magas vérnyomás, az egyéb szív- és érrendszeri betegségek, az ízületi bántalmak és egyéb mozgásszervi problémák, a terméketlenség, a daganatos betegségek, a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának rizikója esetükben sokkal nagyobb, mint egészséges társaiknál. És amikor a rizikó valósággá válik, akkor majd ők is ott kopogtatnak valamelyik rendelő ajtaján… Szintén remélve, hogy még nem késő!

testzsír3

Egy időben a Vénusz szobrok ábrázolták az ideális nőt. Kerek, gömbölyded, talán túlsúlyos. Aztán jöttek a sovány ideálok: elől deszka, hátul léc, a lényeg, hogy a kifutón és a divatmagazinok hasábjain a lehetetlen ruhák jól álljanak rajtuk. Őket követték a netet bőven elárasztó fitness modellek a kocka hasukkal, a brutál combjukkal, melyen fát lehet vágni, a kipattintott karjukkal, a széles hátukkal és szilikon mellükkel. Persze mindeközben néha hangos csoportot képeznek a plus-size modellek és támogatóik, hangoztatva hogy fogadd el a túlsúlyodat, és legyél igazán boldog nő!

És közben vagy Te. Álmokkal, célokkal, ideálokkal. Néha meg-megingó önértékeléssel, néha bizonytalan, irreális célokkal. Mert akkor most tényleg mi van?

Egy dolog van. Te és az egészséged. Vigyázz rá!

ui.: 18-24%. Igenis lehet izmos, fitt, megmunkált. És igenis ragyogó, sugárzó, magabiztos. Hidd el! Légy reális!

Ha bármilyen kérdésed van, itt alul a komment részben is nyugodtan felteheted

Kálmán Teréz

Baráti üdvözlettel:
Kálmán Teréz
fitnesz oktató

Check Also

fitnesz mítoszok

7 női fitness-mítosz

Másképp kell edzened nőként, mint a férfi sportolóknak? Ha az alakformálás, esztétikus izomépítés a célod, …