hipertóniások mozgáslehetőségei Herperger Anita

Betegségek és a mozgás – a hipertóniások mozgáslehetőségei

Gyakori előfordulása miatt a hipertóniát népbetegségnek tartják, mivel a lakosság kb. negyedét érinti. A közhiedelemmel ellentétben nemcsak az időskorúak betegsége, hanem egyre több gyermeknél és fiatal felnőttnél is diagnosztizálják. Sokan nem is tudnak a betegségükről, csak akkor derül rá fény, amikor már komoly tüneteket produkálnak. A betegség akkor áll fenn, ha a vérnyomás jóval magasabb, mint az életkornak megfelelő átlag (140/90 Hgmm feletti). Leggyakoribb panaszai a fejfájás, ingerlékenység, szédülés, látászavar, orrvérzés, álmosság és fáradtságérzés.

Közrejátszhat kialakulásában a túlhajszolt, stresszes, mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás, túlsúly, alkoholfogyasztás, dohányzás stb. A betegek közel 90%-a elsődleges hipertóniában szenved, míg a másodlagos hipertónia szervi eredetű, egyértelmű okokra, pl. vesefunkció zavaraira, hormonális problémákra, szívbetegségre, genetikai okokra vezethető vissza. Megkülönböztetünk enyhe, középsúlyos és súlyos formáját. A tartósan magas vérnyomás további egészségkárosodáshoz vezethet (szívelégtelenség, érszűkület, stroke, látászavar stb.). A betegség tünetei gyógyszeres kezeléssel, egészséges életmód követésével csökkenthetők, kialakulása megelőzhető.

A magas vérnyomás betegségben szenvedők számára rendkívül jótékony hatással van a rendszeres mozgás. Heti 3-4 alkalommal 30-60 perc alacsony vagy közepes intenzitású sporttevékenység hatására javul a szívműködés, hosszú távú következménye a tartós vérnyomáscsökkenés. A hipertóniás betegek sportolása odafigyelést igényel, tudnunk kell pulzust mérni, ismernünk kell az edzési pulzustartományt és a jótékony hatású, valamint a káros mozgástevékenységeket.

Hogyan mérhető a pulzus?

A pulzus a percenkénti szívösszehúzódások számát jelenti. Napjainkban divatos a pulzusmérő órák használata, de olyan körülmények esetén is tudnunk kell pulzust mérni, amikor sem mérőeszköz, sem okostelefon alkalmazás nem áll rendelkezésre.

Tapintsuk ki a csukló vagy a nyaki ütőeret, számoljuk 60 másodpercig, így megkapjuk a pulzusszámot!

Hogyan határozható meg a hipertóniások edzési pulzusa?

Az edzési pulzus egy egyszerű képlettel kiszámolható. Először a maximális pulzust határozzuk meg, amely férfiak és nők számára és életkoronként eltérő, majd ennek vesszük az 50-60 %-át, ami a magas vérnyomás betegek edzési pulzustartományát jelöli.

nők: 220 – életkor = maximális pulzus
férfiak: 205 – életkor fele = maximális pulzus
maximális pulzus X 0,5-0,6 = edzési pulzushatár hipertóniások számára

Például:

60 éves magas vérnyomás betegségben szenvedő hölgy edzési pulzushatára
220 – 60 X 0,5 – 0,6 = 80 – 96 pulzus között

 Milyen mozgásformákat takar ez a pulzustartomány?

Olyan mozgásformák választása javasolt, amelyek nem járnak hirtelen pulzusemelkedéssel, mint pl. úszás, séta, kerékpározás, könnyű túra stb. Fontos megjegyezni, hogy az egészségesek más pulzustartományban dolgoznak, így a csoportos, zenés és táncos mozgástevékenységekben való részvétel előzetes megbeszélést igényel, ugyanis a hipertónások számára károsító hatású lehet.

Jótékony hatású gyakorlatok:

  • légzési és relaxációs gyakorlatok
  • lazító-ernyesztő gyakorlatok
  • könnyű, zenés gimnasztikai gyakorlatok
  • úszás és vízi torna
  • ízületi mozgékonyságfejlesztő gyakorlatok
  • egyensúlygyakorlatok
  • alacsony vagy közepes intenzitású ciklikus mozgások (pl. kerékpározás, séta, lépcsőzés, könnyű túra, síelés)

Káros hatású gyakorlatok:

  • túlzott erőfeszítést igénylő gyakorlatok
  • hirtelen testhelyzetváltozásokkal járó mozgások (pl. tollaslabda, squash)
  • intenzív mozgásindítás (pl. nagy ugrások)
  • szorongást előidéző gyakorlatok
  • túlzott izgalommal járó játékok (pl. gyerekeknek)
  • fordított testhelyzetek

Minden esetben konzultáljunk kezelőorvosunkkal új sporttevékenység választása előtt! Jelentős javulás érhető el az egészséges életmód követésével. A fent említett rizikófaktorok, mint a dohányzás, alkohol, túlsúly rosszabbá tehetik a beteg állapotát. Szabaduljunk meg káros szenvedélyünktől, változtassunk táplálkozási szokásainkon egészségünk érdekében!

Check Also

fitnesz mítoszok

7 női fitness-mítosz

Másképp kell edzened nőként, mint a férfi sportolóknak? Ha az alakformálás, esztétikus izomépítés a célod, …