asztmásoknak végezhető gyakorlatok

Betegségek és a mozgás – az asztmások mozgáslehetőségei

Rohant hozzám egy csapat gyerek a szünetben: „Anita néni tessék jönni gyorsan, nem kap levegőt!” Szaladtam. Hátrébb küldtem az odasereglett gyerekeket, megfogtam a gyerek kezét és határozottan rászóltam, hogy velem együtt lélegezzen, közben már hozták is a gyógyszerét. Ösztönösen, gyorsan cselekedtem akkor. Még nem voltak szakmai ismereteim a témában, egyszerűen tudtam, hogy mit kell tenni abban a helyzetben. Elmúlt a roham, olyan gyorsan, ahogyan jött. Pár évvel ezelőtt történt, azóta a gyerek komoly sportos fiatal lett.

Az asthma bronchiale rohamokban megnyilvánuló légszomj, amely hörgőgörcsök következtében lép fel. Tünetei a sípoló légzés, zihálás, köhögés, mellkasi szorító érzés. A tünetek jelentkezésétől függően lehet enyhe, mérsékelt, súlyos vagy nagyon súlyos. Kezelésére többféle gyógyszert alkalmaznak (rohamoldó, hörgtágító stb.). Rohamot válthat ki például egy belélegzett illat, por, füst, állatszőr és pszichés hatások egyaránt. Mivel a légutak túlságosan érzékenyek, a hörgők és a hörgőcskék nyálkahártyája megduzzad és begyullad, a falának simaizomzata görcsösen összehúzódik, így nem tudja a levegőt megfelelően kiáramoltatni. Az asztmás roham nehéz kilégzéssel jár, közben búgó vagy fütyülő hang hallható, a levegővétel kapkodó, fulladás és mellkasi szorító érzés, esetleg nyak és mellkas táji viszketés tapasztalható.

Hogyan segítsünk az asztmás roham alkalmával?

  • Helyezzük kényelmes testhelyzetbe (félig ülőhelyzetbe)!
  • Segítsük a roham elleni gyógyszer bevételét!
  • Segítsük a nyugodt, normál, egyenletes légzést (pl. hangosan utasítva lélegezzünk vele)!
  • Hívjunk segítséget az állapot rosszabbodása esetén!
  • Ha első alkalommal fordul elő a roham, mindenképpen hívjunk segítséget!

Mit NE tegyünk?

  • NE engedjük roham esetén a szapora lélegzetvételt, mivel fokozza az oxigénhiányt, így eszméletvesztés léphet fel! Ez esetben fektessük stabil oldalfekvő helyzetbe!
  • NE diagnosztizáljuk gyermekeinket (kivéve, ha szakorvos valamelyik szülő)! A diagnózis felállításához szakorvosi vizsgálat szükséges!
  • NE alkalmazzunk ún. „házi gyógymódokat”! Minden praktikát kizárólag a kezelőorvossal történő egyeztetés után alkalmazzunk!
  • NE alakítsunk ki gyermekünkben betegségtudatot!
  • NE tiltsuk el a mozgástól!

banner_660x85

Sportolhatnak az asztmások?

A megfelelően kontrollált betegség mellett az asztmások is sportolhatnak, akár versenyszerűen is. Az elsődleges feladat a szervezet általános edzettségének elérése. A rendszeres testmozgás hatására nő az állóképesség, javulnak a légzésfunkciók. A szennyeződés és pollenmentes környezetben végzett gyakorlatok jótékony hatásúak azt asztmások számára. Szem előtt kell tartani azonban a fokozatosság és a mértékletesség elvét.

Az asztmások esetében az egyik legfontosabb a helyes levegővétel, légzéstechnika megtanulása. Javaslom, hogy séta vagy túra közben énekeljük pl. a Pál, Kata, Péter jó reggelt és az Én elmentem a vásárba c. gyerekdalokat, ugyanis mozgás közben segíti a helyes levegővételt. A relaxáció is nagyban elősegíti a javulást, így mindenképpen javasolt valamely technika elsajátítása és rendszeres végzése. A kerékpározás szintén jótékony hatású az asztmások számára, ahogyan az összes ciklikus mozgás, így azt a lehető legtöbbször iktassuk be a mindennapjainkba. A séta, lassú futás, élénk járás és ezek kombinációja nemcsak a kondíciónk megőrzéséhez, hanem az állapotunk javulásában is kiemelt szerepet kap.

Felnőttek heti egy-két alkalommal iktassanak be váltakozó járás-futás gyakorlatot az alábbiak szerint. 2-300 méter séta után váltsunk élénk járásra 2-300 méteren át, majd 2-300 métert lassú iramú futásban tegyünk meg. Ezt kövesse ismét 2-300 méter élénk járás, a végén pedig 2-300 méter séta. Összesen kb. 1-1,5 km elegendő eleinte, majd fokozatosan növelhető a táv. Fontos a ritmusosság, a sorrend betartása, nem utolsó sorban a rendszeresség!

Javasolt az aerob mozgások végzése, ugyanis kifejezetten erősíti a tüdőt és rendkívül jó hatással van az asztmások állapotára.

A túrázás a kellemes kikapcsolódáson és a gyönyörű környezetben való mozgás lehetőségén kívül kifejezetten előnyös. A magashegyi túrázás azonban megerőltető lehet az asztmások számára, így maradjunk a hazai tájakon. Szerezzünk be a túrázáshoz egy kendőt (pl. síeléshez használatos maszk is megfelelő), amivel könnyen eltakarható a száj és az orr nyirkosabb időben, ezt akkor is tegyük meg, ha nem vagyunk megfázva, mivel a nyirkos levegő nem a legalkalmasabb az asztmások számára.

asztmás gyerekek sportja

A zárt helységben végzett mozgástevékenység alkalmával legyünk körültekintőek, kerüljük a poros, rossz levegőjű termeket.

Téli sportokat (pl. sízés) csak megfelelő fizikai felkészültséggel, körültekintéssel, kezelőorvossal való konzultáció után gyakoroljuk!

Jótékony hatású gyakorlatok:

  • harmonikus izomfejlesztés, tartásjavító gyakorlatok
  • légző gyakorlatok, relaxációs gyakorlatok
  • séta, lassú futás, élénk járás
  • úszás
  • rendszeres átmozgató gimnasztika
  • statikus terheléssel járó sportágak (asztalitenisz, vívás, íjászat stb.)
  • hosszú távú, ciklikus mozgással járó sporttevékenységek (pl. kerékpározás)
  • aerob állóképességet fejlesztő mozgások

Káros hatású gyakorlatok:

  • száraz, hideg levegőn végzett mozgás
  • poros helységben végzett gyakorlatok
  • szervezet túlterhelése
  • kerülendő sportok pl. a búvárkodás, ejtőernyőzés stb.
  • téli sportok (csak megfelelő fizikai felkészültséggel, körültekintéssel, kezelőorvossal való konzultáció után javasolt)

Példák otthon végezhető légzőgyakorlatokra (nem csak asztmásoknak)

Hanyattfekvő helyzetben hasi (rekesz) légzés gyakorlása

Helyezzünk egy puha labdát a hasra, karok a test mellett. Belégzéskor a has megemelkedik, kilégzéskor lesüllyed. A helyes hasi légzés során a labda felemelkedik, majd lesüllyed. Végezhetjük a gyakorlatok labda nélkül, hasonfekvésben, majd ülőhelyzetben és állva is.

A gyakorlat a lányoknál általában nehézséget okoz, mivel legtöbben mellkasi vagy kulcscsont légzéssel, esetleg ezek kombinációjával lélegeznek.

Légzőgyakorlat karmunkával ülőhelyzetben

Ülés széken, karok oldalsó középtartásban. Kilégzés váll leengedéssel és alkarkeresztezéssel a mellkas előtt. Belégzés karemeléssel oldalsó középtartásba.

A mozgástevékenységen kívül ne feledkezzünk meg a tiszta levegőjű és a sóbarlangokról sem, amelyek nemcsak terápiás, hanem preventív jelleggel is jótékony hatásúak. Ma már sok szállodában, intézményben található sószoba, ahol a felnőttek és gyermekek hosszabb-rövidebb ideig tartózkodhatnak. Nemrégiben új fogalommal ismerkedtem meg, ez pedig a somokozó, vagyis a só homokozó, ahol az asztmás és egészséges ovisok szabadon játszhatnak.

Az asztmások számára is javasolt szabadidősportok alkalmasak a családi kikapcsolódásra, azonban a speciális gyakorlatokkal legyünk körültekintőek. Zenés és táncos mozgásformák (pl. aerobik) alkalmával minden esetben közöljük az edzővel betegségünket.

NE végezzünk vagy végeztessünk a gyermekeinkkel gyakorlatokat „kútfőből”! Minden esetben forduljunk a kezelőorvoshoz, a gyermek testnevelését ellátó gyógytestnevelő vagy gyógytornász szakemberhez!

Check Also

fitnesz mítoszok

7 női fitness-mítosz

Másképp kell edzened nőként, mint a férfi sportolóknak? Ha az alakformálás, esztétikus izomépítés a célod, …